fbpx

MIROSŁAW KSIĄŻEK

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Debiutował na scenie Teatru Rozrywki, w spektaklu M. Kochańczyka Kraina Sto Piątej Tajemnicy.
 
Najważniejsze role w Teatrze Rozrywki:
– Józef w Cichej nocy J. Makselona,
– Filch w Operze za trzy grosze B. Brechta i K. Weilla,
– Strach na Wróble w Czarodzieju z krainy Oz H. Arlena E. Y. Harburga i J. Kane'a,
– Gaudenty w Monachomachii B. Rudnickiego wg I. Krasickiego,
– Celnik, a później Cliff w musicalu Cabaret J. Kandera i F. Ebba,
– Chwostow w Oceanie Niespokojnym A; Rybnikowa i A. Wozniesienskiego,
– Abram w Skrzypku na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Ronnie w Oknie na Parlament R. Cooneya,
– Piła w Ubu król, czyli Polacy A. Jarry'ego,
– Mikołaj Olejnikow w Tangu Oberiu.1928 Ł. Czuja,
– Proboszcz Perez w Człowieku z La Manchy M. Leigha, D. Wassermana i J. Dariona,
– Ptasiek w Ptaśku R. Talarczyka wg W. Whartona,
– postaci w Dziełach wszystkich Szekspira w nieco skróconej formie wg W. Szekspira,
– Fileas Fogg w W 80 dni dookoła świata po stu latach J. Bielunasa wg J. Verne'a,
– Ulanicki w przedstawieniu Dyzma – musical W. Młynarskiego i W. Korcza,
– Clive Winton w O co biega? P. Kinga,
– Warionucha w Balu u Wolanda Ł. Czuja wg M. Bułchakowa,
– postaci w KRZYKU według Jacka Kaczmarskiego R. Talarczyka,
– Adam w Odjeździe F. Apkego,
– Glad Hand w West Side Story L. Bernsteina
– Duch Sir Simona w Canterville Ghost J. Williamsa,
– Simon Stride w musicalu Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse'a,
– Santi w Przygodzie fryzjera damskiego Ł. Czuja wg E. Mendozy,
– Pan Sowerberry w musicalu Oliver! L. Barta,
– Doktor Caius w spektaklu Wesołe kumoszki. Musical G. Dorana, P. Englishby'ego i R. Bolta,
– Her Rilow, Herr Stiefel, Doktor von Brauseulver w Przebudzeniu wiosny S. Satera i D. Sheika,
– Lewis w komedii Kogut w rosole S. Lokica,
– Profesor szkoły, Dziennikarz, Chińczyk w spektaklu Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu K. I. Gałczyńskiego,
– Przewoźnik / Charles Redmond w spektaklu Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima i J. Lapine'a,
– Duży Davey w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla,
– Kabalista w Rękopisie znalezionym w Saragossie J. Potockiego,
– Shelldrake w Bulwarze Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,
– Pustelnik w spektaklu Młody Frankenstein Mela Brooksa i Thomasa Meehana,
– Don Alejandro w musicalu familijnym Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,
– Herr Schultz, Bywalec Kabaretu Kit Kat w musicalu Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F. Ebba,
– Pan Bonsch w komedii Kura na plecach F. Apkego,
– Policjant i Sprzedawca arbuzów w musicalu Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego,
– Gus w musicalu Koty A. L. Webbera.

Śpiewa w koncertach sylwestrowych, w których proponuje widzom pastiszowe wykonania światowych przebojów rozrywkowych. Jest asystentem reżysera w spektaklu Kogut w rosole.
Ma w dorobku ciekawe doświadczenie aktorskie, związane z jedną z pierwszych w regionie scen prywatnych. Teatr Małych Form POKO, stworzony wspólnie z Bogusławą Zarębską, Renatą Spinek i Andrzejem Jakubczykiem pozostał w pamięci widzów dzięki zupełnie „nie-Rozrywkowym” spektaklom: Nienawidzę czy Abbellard i Heloiza. Wiele z atmosfery tamtych zdarzeń miało poruszające przedstawienie Ptasiek wg W. Whartona, który wespół z Robertem Talarczykiem wyreżyserował i w którym – w fascynujący sposób – zagrał tytułową rolę.

Foto: Tomasz Zakrzewski