fbpx
Reżyser, absolwent Akademii Teatralnej (dyplom na Wydziale Reżyserii w 2012r. z wyróżnieniem, spektakl Pokojówki Geneta). Jego dotychczasowe prace teatralne były prezentowane na Bydgoskim Festiwalu Operowym (Dziady-Widma - również zarejestrowane i emitowane w TVP Kultura), na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (Miarka za miarkę) oraz na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (słuchowisko Fragmenty listów miłosnych), na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (Pokojówki), na Festiwalu Oblicza Teatru w Polkowicach (Opowiadania nie tylko dla dzieci). Jako asystent reżysera pracował z Natalią Babińską w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Jarosławem Kilianem w Teatrze Polskim, Mikaelem Marmarinosem w Teatrze Dramatycznym, Grażyną Kanią w Teatrze Powszechnym i Michałem Zadarą z Teatrze Żydowskim w Warszawie. Jesienią 2010 r. ukończył 6-tygodniowy międzynarodowy kurs Teatru i Kultury Japońskiej organizowany przez UNESCO Chair w Bukareszcie pod okiem japońskich mistrzów noh, butoh i kabuki. W marcu 2012 r. brał udział w międzynarodowych warsztatach nowej dramaturgii i sztuki teatralnej "FIND plus" w teatrze Schaubühne w Berlinie pod kierunkiem Thomasa Ostermeiera.

Od ukończenia studiów zrealizował kilkanaście projektów teatralnych. Wśród nich są zarówno spektakle jak i tzw. czytania performatywne. Pracował m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Horzycy w Toruniu, Teatrze Kamienica w Warszawie, Teatrze Słowackiego w Krakowie, Teatrze Norwida w Jeleniej Górze (Miłość i polityka), a także wielokrotnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie (Chleb powszedni, Koszałki opałki, Opowiadania nie tylko dla dzieci, Po chińsku do ciebie mówię, Midrasze i przypowieści). Ostatnią realizacją w Teatrze Żydowskim jest spektakl Królestwo wszechwanny na dużej scenie, oparty na własnej adaptacji poezji, skeczy i piosenek Hanocha Levina z autorską muzyką Tomasza Opałki. Do spektaklu (Opowiadania nie tylko dla dzieci napisał własną muzykę na wiolonczelę, która jest na żywo wykonywana podczas przedstawienia przez Aleksandrę Monkiewicz.

W roku 2012 założył także niezależną grupę teatralną Atu Teatr, z którą podróżuje po Polsce prezentując spektakl wg tekstu Bogusława Schaeffera Scenariusz dla trzech aktorów.

W 2016 roku ukończył mistrzowski kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy i obecnie pracuje nad swoim debiutem filmowym. Jest również autorem kilku adaptacji teatralnych (pod opieką ZAiKSu).

Oprócz pracy reżyserskiej, literackiej i drobnych zadań kompozytorskich, Paweł Paszta od 2007 roku jest również instruktorem dramy i pracuje jako pedagog teatru z młodzieżą. Stale współpracuje z jednym z warszawskich gimnazjów realizując autorski program w ramach przedmiotu "zajęcia artystyczne" z klasą pierwszą. Połączeniem pracy pedagoga i reżysera była również dwukrotna współpraca z Wydziałem Śpiewu Klasycznego Zespołu Szkół Muzycznych im. F. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Stworzył tam Utwór o muzyce (2011) - oparty na słynnych ariach, duetach i pieśniach oraz Pałac duchów (2013) - w całości oparty na kompozycjach Stanisława Moniuszki. W kwietniu 2013 poprowadził praktyczną część seminarium dla pedagogów szkół muzycznych p.t. Moniuszko znany i nieznany - praca nad aktorską interpretacją Moniuszki. Współpracuje także ze Szkołą Muzyczną im. Józefa Elsnera przy ul. Miodowej w Warszawie.

Od roku 2013 pracuje także jako asystent na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie.

Foto: Tomasz Zakrzewski

http://www.pawelpaszta.pl/