fbpx

A oto Orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca 2019, które napisała Karima Mansour:

Na początku był ruch… Od zarania dziejów taniec był silnym środkiem wyrazu i sposobem celebracji. Odnaleziony już na malowidłach egipskich faraonów, inspiruje twórców tańca do dnia dzisiejszego. Tańcząc, ludzie przywoływali boginie i bogów tańca wraz ze wszystkimi ich przymiotami, takimi jak równowaga, z której wywodzi się sprawiedliwość, a także muzykalność, ton, indywidualna i kosmiczna świadomość oraz wiele więcej.

Kiedyś przeczytałam zdanie: „W czasach faraonów uważano, że taniec uwzniośla ducha tancerza, widzów oraz wszystkich uczestników wydarzenia. Muzyka i taniec pobudzały w najwyższym stopniu ludzką wrażliwość, przynosząc jednocześnie pocieszenie po rozczarowaniach i niepowodzeniach”.

Ruch jest językiem, którym mówimy wszyscy. Ruch jest językiem uniwersalnym, językiem każdego człowieka, jeśli tylko otworzymy nasze zmysły i będziemy chcieli posłuchać. Musimy tylko słuchać. Słuchać bez zakłóceń, bez osądu, słuchać w ciszy i pozwolić, by ruch opanował nasze ciało, ponieważ wszystko w nas i dookoła nas jest w ruchu, nieustannym ruchu. W tańcu ciało nie kłamie, ponieważ wsłuchuje się w swoją prawdę i ukazuje ją. Słuchając bicia naszego serca, możemy tańczyć taniec życia, który wymaga ruchu, zwinności i zdolności adaptacji, ciągle zmieniającej się choreografii.

W dzisiejszych czasach, gdy nasza zdolność do jednoczenia się jest słabsza niż kiedykolwiek, słowa połączenie i łączność nabrały nowych znaczeń. Taniec pozostaje najwłaściwszym działaniem, aby pomóc nam odzyskać utraconą jedność. Taniec przywraca nas do naszych kulturowych korzeni, ale również bezpośrednio do rdzenia ludzkiej istoty w sensie osobistym, indywidualnym, jednocześnie umożliwiając nam bycie zwierzętami społecznymi. Tylko pozostając w zgodzie ze swoim wewnętrznym rytmem, będziemy w stanie nawiązać prawdziwe relacje z drugim człowiekiem.
Taniec jest tam, gdzie kultura jest współdzielona, a poprzez niewypowiedziany język uniwersalności granice zanikają w przestrzeni inkluzji i jedności. Ciało jest narzędziem ekspresji, naczyniem dla naszego głosu, naszymi myślami, naszymi uczuciami, naszą historią, naszym bytem i egzystencją, naszą tęsknotą za wyrażaniem się i łączeniem, co manifestuje się poprzez ruch.
Taniec jest przestrzenią, w której jednostka może połączyć się ze swoją prawdą, a warunkiem tego jest odnalezienie w sobie ciszy. Taniec pozwala nam łączyć się i odczuwać pełnię, tylko w tym stanie odnajdujemy pokój. Wraz z ciszą przychodzi spokój ducha. Dzięki ciszy możemy usłyszeć, słuchać, mówić, a poprzez bezruch uczymy się tańczyć naszą wewnętrzną prawdę. Wtedy właśnie taniec staje się autentyczny.

Ruch i taniec to obszary, w których możemy przechodzić od tego, co wertykalne, do tego, co horyzontalne, z góry do dołu i odwrotnie. Ruch i taniec jest tam, gdzie chaos daje się (lub nie) kreować i układać na nowo. Jest tam, gdzie możemy tworzyć, raz po raz, naszą własną rzeczywistość oraz ulotne, efemeryczne chwile. Chwile, które mogą nas dotknąć i pozostać w naszych wspomnieniach, inspirować, zmieniać nas i innych na całe życie. To jest moc prawdziwej ekspresji, moc tańca.
Taniec to uzdrowiciel. W tańcu ludzkość może się spotkać.

Zapraszam ludzi do przekraczania granic, poza kryzys tożsamości, poza nacjonalizm i poza wszelkie ramy. Do uwolnienia się od ograniczeń i odnalezienia w tym uniwersalnym języku ruchu i pędu. Zapraszam wszystkich do tańca w rytmie bicia własnego serca, wewnętrznej prawdy, ponieważ tylko ruch wewnątrz nas samych prowadzi do wewnętrznej rewolucji, z której może wyniknąć prawdziwa zmiana.

Przekład z angielskiego – Olga Spirewska, Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI (PO ITI)

Karima Mansour ukończyła filmowe studia licencjackie w Instytucie Filmowym na Akademii Sztuki w Kairze. Następnie przeniosła się do Londynu, gdzie ukończyła studia licencjackie i magisterskie na wydziale tańca współczesnego w London Contemporary Dance School. W 1999 roku, po powrocie do Egiptu, założyła zespół MAAT for Contemporary Dance, będący pierwszą niezależną kompanią taneczną w Egipcie. Od momentu powstania MAAT for Contemporary Dance Mansour stworzyła ponad 20 pełnowymiarowych choreografii, które regularnie prezentowane są na międzynarodowych festiwalach. Oprócz dzieł choreograficznych, artystka zrealizowała także ponad 20 projektów teatralnych i filmowych. Mansour powołała także do życia inicjatywę wspierającą rozwój tańca współczesnego w Egipcie, działającą pod szyldem MAAT for Contemporary Art. Działalność MAAT for Contemporary Art obejmuje realizację nowych produkcji choreograficznych, organizowanie warsztatów tanecznych prowadzonych przez Mansour i zapraszanych przez nią artystów, a także pokazy filmów tańca i dyskusje na temat sztuki tanecznej i choreografii.
Mansour pracowała jako nauczycielka tańca w Cairo Opera Dance Theatre Company (1998). Ma także na swoim koncie doświadczenie jako adiunkt w Instytucie Baletu na Akademii Sztuki w Kairze (1999–2000) i wykładowczyni kontraktowa na Wydziale Sztuk Performatywnych i Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Amerykańskim w Kairze (2010). Mansour jest także założycielką i dyrektor artystyczną Centrum Tańca Współczesnego w Kairze (CCDC), które działa w ramach struktury MAAT for Contemporary Art.
Na co dzień Mansour pracuje jako niezależna choreografka, tancerka i pedagog, zapraszana przez ośrodki, festiwale i kompanie taneczne w kraju i za granicą. Nieustannie tworzy nowe dzieła choreograficzne i rozwija swój język kreacji.

Tłumaczenie biogramu – Katarzyna Pastuszak, Instytut Muzyki i Tańca
 

Międzynarodowy Dzień Tańca (IDD)
W 1982 roku Komitet Tańca ITI ustanowił 29 kwietnia – dzień, w którym chrzest przyjął twórca nowoczesnego baletu Jean-Georges Noverre (1727–1810) – Międzynarodowym Dniem Tańca. Przesłaniem Międzynarodowego Dania Tańca jest celebrowanie tańca, czerpanie radości z uniwersalnego charakteru tej formy sztuki, przekraczanie granic politycznych, kulturowych i etnicznych oraz łączenie ludzi za pomocą uniwersalnego języka tańca. Co roku w świat wysyłane jest przesłanie wybitnego choreografa lub tancerza wybranego przez Międzynarodowy Komitet Tańca ITI we współpracy ze stowarzyszeniem World Dance Alliance, które współpracuje z ITI.