Zbrodnia i kara wg Fiodora DostojewskiegoGrupa CogitoZbrodnia i kara w adaptacji Macieja Malinowskiego to dramat na trzy osoby: Raskolnikowa, Sonii i Porfirego, w nieistniejącej w powieści, aczkolwiek całkiem możliwej sytuacji, kiedy to Porfiry odwiedza Raskolnikowa w gułagu. Mamy na scenie pełną dramatyzmu syntezę filozofii i poglądów Dostojewskiego odnośnie koncepcji nadczłowieczeństwa, wiary i ludzkiego pojmowania dobra i zła, jako uniwersalnych drogowskazów podążania człowieka w kulturze wśród innych. Mistrzowskie aktorstwo artystów Teatru Ludowego i Teatru Słowackiego w Krakowie.spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
Grzegorz KempinskyDiwaTeatr Żelazny z Katowic Spektakl „Diwa”, to podszyty humorem dramat dwóch aktorek – matki i córki. Spotykają się w dniu rozdania najważniejszej aktorskiej nagrody teatralnej, do której obydwie są nominowane.To zderzenie dwóch pokoleń, dwóch różnych podejść do życia, sztuki i zawodu aktora. Wzruszająca podróż od śmiechu do łez, w której obie kobiety próbują sobie odpowiedzieć, co w życiu jest najważniejsze i czy wyrzeczenia, które trzeba ponieść w imię sukcesu, sławy i kariery, są tego warte.W tej kameralnej sztuce o matce – prawdziwej diwie teatralnej z niesamowitym dorobkiem i jej córce – popularnej aktorce serialowej, możemy podziwiać całą paletę barw sztuki aktorskiej i prawdziwy popis dwóch fantastycznych aktorek, których życiorysy nieprzypadkowo pokrywają się z życiorysami ich scenicznych bohaterek. Małgorzaty Bogdańskiej – polskiej aktorki teatralnej i filmowej, która głównie poświęciła się teatrowi i ma w swoim dorobku mnóstwo znaczących ról teatralnych, takich jak: Maria w „Woyzecku”, Sonia w „Zbrodni i Karze”, czy Gertruda w „Hamlecie” oraz Edyty Herbuś, jednej z najciekawszych aktorek filmowych młodego pokolenia, znanej z seriali takich, jak „Na dobre i na złe”, „Klan”, „Ojciec Mateusz”, czy „Samo Życie”.spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF Czas trwania: 65 minutFoto: Janusz Kasprzak
17. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃ Eric ChappellTRUCICIEL O śmierci inaczej. O samobójstwie z uśmiechem. O odejściu z tego świata z ironią. Vincent pracuje dla firmy Exodus i na co dzień jest… zawodowym trucicielem. Kiedy pojawia się w domu Celii i Waltera wszystko wydaje się jasne: pogrążona w depresji kobieta od lat deklaruje, że chce pożegnać się z tym światem. Dlaczego jednak jej listy pożegnalne są niepodpisane i czy na pewno to ona sama umówiła tę wizytę? Jaką rolę w tej opowieści gra Angie, młoda i rzutka asystentka Waltera, oraz pracownik telefonu zaufania, który zawodowo ratuje niedoszłych samobójców? Komedia pomyłek, w której nic nie jest oczywiste i trzy drinki, z których tylko jeden jest zatruty. Kto go wypije?...TRUCICIEL, oparty na błyskotliwym i przewrotnym tekście Erica Chappella, to drugi spektakl reżyserowany w Och-Teatrze przez Cezarego Żaka. Zapraszamy na pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji czarną komedię. Tłumaczenie: Elżbieta WoźniakReżyseria: Cezary ŻakScenografia: Arkadiusz KośmiderKostiumy: Tomasz OssolińskiAsystent scenografa: Małgorzata DomańskaProducent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska Obsada: Małgorzata ForemniakDorota PomykałaMirosław KropielnickiAndrzej PieczyńskiCezary Żak
Teatr Rozrywki w Chorzowie poszukuje kandydatów do pracy w charakterze biletera / bileterki w godzinach popołudniowych oraz w weekendy, z umiejętnością pracy w zespole.Wiek 18-25 lat. Doświadczenie w pracy z zakresu obsługi klienta będzie dodatkowym atutem.Osoby zainteresowane podjęciem pracy proszone są o dostarczenie CV, osobiście do Biura Obsługi Widzów Teatru Rozrywki przy ul. Konopnickiej 1 w Chorzowie, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00 w terminie do 20.06.2015 r.Aplikacje przesłane pocztą e-mail nie będą rozpatrywane.
17. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃRay CooneyMAYDAY 2 Ciąg dalszy przygód najbardziej znanego taksówkarza z Londynu, czyli Johna Smitha, który od lat niemal bezkolizyjnie lawiruje między dwiema kochającymi go żonami, sumiennie rozpisując w małym notesie plan podwójnego życia. Czym jednak jest jeden notes wobec potęgi Internetu?... Gavin i Vicky poznają się właśnie przez Internet i od razu czują, że wiele ich łączy – wspólne pasje, plany i marzenia oraz… ojciec, który jest taksówkarzem i nazywa się John Smith.Powstający w Och-Teatrze spektakl MAYDAY 2 jest kontynuacją historii opowiedzianej w MAYDAY, czyli spektaklu, który na scenie Ochu wystawiany jest z wielkim sukcesem od marca zeszłego roku. W reżyserowanej przez Krystynę Jandę sztuce zagrają m.in. Monika Fronczek, Maria Seweryn, Artur Barciś czy Rafał Rutkowski i ich postaci - zmienione po latach - a dodatkowo pojawią się dzieci i ojciec Stanleya (granego przez Artura Barcisia). Dwa razy tyle komplikacji i zabawy z tym związanej. Będzie temu wszystkiemu towarzyszyła muzyka zespołu Boney M. i stylistyka lat 80."jeśli ktoś nie widział "Jedynki", może spokojnie przyjść na "Dwójkę" i odwrotnie. Będzie tak samo dobrze się bawił, bo to jest tekst doskonały!" Maria Seweryn Fragmenty recenzji:„Bez ryzyka popełnienia błędu można wróżyć temu przedstawieniu długi żywot, zwłaszcza że tajemnica farsy polega na sprawności zespołu, idealnym zestrojeniu działań i puent, a to się w tym spektaklu układa. Dwie co najmniej role zasługują na więcej niż odnotowanie: wystylizowana Mary Smith Marii Seweryn i cierpiący na zaburzenia pamięciowo-emocjonalne staruszek, tata Stanleya, w mistrzowskim wykonaniu Jerzego Łapińskiego.” Tomasz Miłkowski„Myślę, że w farsie - nawet tej bardzo dobrze napisanej - łatwo jest stracić gust i dyscyplinę. Publiczność chce się śmiać. I to jest fantastyczne, że chce się śmiać, ale bywa też zwodnicze. Na szczęście poczucie humoru, lekkość, wdzięk, technika w tej obsadzie (Artur Barciś, Monika Fronczek, Rafał Rutkowski) są niezmienne i na najwyższym poziomie" - mówi Maria Seweryn. W spektaklu nie brak typowych dla farsy elementów: trzaskania drzwiami, błyskawicznie rozwijającej się akcji, obfitującej w niewiarygodne wydarzenia, szalonych trików i doprowadzonego niemal do absurdu humoru sytuacyjnego. Sprytnie zaprojektowana scenografia umożliwia jednoczesne prowadzenie akcji w obu domach, na jednej scenie, w tym samym czasie. Taka konstrukcja spektaklu wymaga zwiększonego wysiłku ze strony aktorów, ale trzeba przyznać, że radzą sobie z tym utrudnieniem znakomicie. Niesamowite zbiegi okoliczności oraz chaos wywołują nieustanny śmiech wśród publiczności i udowadniają, że jeśli coś może pójść źle, to pójdzie! Mimo to Ray Cooney tak precyzyjnie i kunsztownie skonstruował swoją farsę, iż wszystko konsekwentnie, bez żadnej przypadkowości prowadzi do zaskakującego rozwiązania. W dodatku całość jest niepoprawna politycznie, pełna dowcipów o ślepocie, niepełnosprawności, starości, nagłej śmierci, homoseksualistach, ale nie jest krzywdząca, a wręcz oczyszczająca. Wreszcie można swobodnie śmiać się, bo bez śmiechu trudno byłoby przecież poradzić sobie z wszystkimi trudami i niedogodnościami naszego dnia powszedniego.” Anna Czajkowska Przekład: Elżbieta WoźniakReżyseria: Krystyna JandaScenografia: Arkadiusz KośmiderKostiumy: Tomasz Ossoliński OBSADA:MARY SMITH - Maria SewerynBARBARA SMITH - Monika FronczekJOHN SMITH - Rafał RutkowskiSTANLEY GARDNER - Artur BarciśTATA STANLEYA - Jerzy Łapiński/Stanisław BrudnyVICKI SMITH - Olga Sarzyńska/Justyna SchneiderGAVIN SMITH - Bartłomiej Firlet/Adam Serowaniec
17. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃRay CooneyMAYDAY Jedna z najlepszych na świecie komedii. Historia londyńskiego taksówkarza bigamisty, któremu przez lata udaje się bezkolizyjnie lawirować między dwiema kochającymi go żonami. Na skutek wypadku ulicznego jego tajemnica wychodzi na jaw, wywołując lawinę komplikacji. Bohater miota się, usiłując ukryć podwójne życie przed małżonkami, mediami i policją. Znakomity komizm sytuacji fabularnych i języka sprawia, że Mayday od wielu, wielu lat rozśmiesza publiczność na całym świecie. Tytuł jest grany w wielu miastach w Polsce, we wrocławskim Teatrze Polskim od 19 lat. W Warszawie nie był grany od 10 lat. Fragmenty recenzji:„Fabuła płynie wartko i widz nie ma ani chwili wytchnienia między jednym a drugim napadem śmiechu. Spektakl wypełniony jest po brzegi zabawnymi dialogami, a niejedna z odzywek pretendować może do miana stania się wyrażeniem „kultowym”.” Martyna Jurczak „Na podłużnej scenie Och-teatru wszystko zatem kręci się jak na farsowy kołowrotek przystało, a deficyt sensu, jako nie mniej istotna właściwość farsy rozściela nieustanne nieporozumienia, komplikuje konflikty, starcia i uczucia. Spiętrzenie kłopotów i nieporozumień doprowadzone zostaje do sześcianu, potęgując rosnący śmiech na widowni. Ale o to przecież w farsie chodzi, o czystą zabawę, błyskotliwy, acz beztroski komizm.Krystyna Janda, by pozostać przy inżynierii, doskonale poradziła sobie z matematyką i z całą maszynerią skomplikowanych sytuacji, w których swoją funkcję, jak zawsze w tym gatunku niebagatelną, pełni czworo drzwi. Tempo warszawskiego spektaklu jest również imponujące. Podobnie jak wyrównane aktorstwo.” Wiesław Kowalski „Bezkonkurencyjny duet – Rafał Rutkowski i Artur Barciś, jako pan Smith i jego przyjaciel Stanley, daje prawdziwy popis komediowych technik. Prześmieszne gagi w ich wykonaniu zadowolą zapewne każdego wielbiciela farsy. Stefan Friedmann, czyli homoseksualista – projektant mody Bobby, choć rolę ma tym razem niewielką, z powodzeniem i wyczuciem ukazuje przerysowaną sylwetkę swego bohatera (rozbrajająca zaleta jego gry). Maria Seweryn, jako Mary, pierwsza żona Johna, doskonale radzi sobie w tym męskim towarzystwie, miotając się pomiędzy telefonem, drzwiami kuchni, filiżankami z kawą. Wraz z Moniką Fronczek pokazuje kawał dobrego aktorstwa.” Anna Czajkowska Przekład: Elżbieta WoźniakReżyseria: Krystyna JandaScenografia: Arkadiusz KośmiderKostiumy: Tomasz OssolińskiMuzyka, ilustracja muzyczna: Krystyna Janda Obsada: Maria Seweryn, Monika Fronczek, Rafał Rutkowski, Maciej Wierzbicki, Artur Barciś, Adam Krawczuk, Stefan Friedmann, Michał Breitenwald Czas trwania: 150 minut z jedną przerwą fot. Robert Jaworski
ME-SA (Czechy, Słowacja)SUPERNATURALS Widownia na scenie ME-SA to niezależna czesko-słowacka grupa taneczna, którą założyły w 2008 roku trzy tancerki, wcześniej współpracujące z koreańskim choreografem Ji-Eun Lee: Hana Kalouskova, Martina Hajdyla Lacová i Karolina Hejnová. Pierwszy spektakl grupy, site specific project zatytułowany Echoes otrzymał nagrodę publiczności czeskiej platformy tańca w 2010 roku. W latach 2010 i 2011 ME-SA współpracowała ze znanym słowackim teatrem Debris Company. Od 2010 roku ME-SA jest stałym rezydentem teatru Studio ALTA w Pradze. Przedstawienia ME-SA były prezentowane na wielu festiwalach w Czechach i za granicą (m.in. podczas edynburskiego Fringe Festival). SuperNaturals to zabawne i przewrotne studium ograniczeń, jakim podlega ludzka wola i ciało. Dwoje rewelacyjnych tancerzy-performerów usiłuje na oczach widzów przekroczyć nieprzekraczalne. Para zwykłych śmiertelników decyduje się zostać superbohaterami. Czy jako superbohaterowie nadal będą super, a może staną się super dopiero teraz? W wirze udawanego, nieudolnego superbohaterstwa i własnej hipokryzji (super)bohaterowie spektaklu usiłują odnaleźć w sobie kogoś, kim naprawdę nie będą i nie są. Jak uchwycić fizyczny i metafizyczny wymiar próby transformacji tego, co w ludziach zwykłe w niezwykłość? Nikt z nas nie jest superbohaterem, a przecież może w każdym z nas czają się jakieś tajne moce… koncepcja, choreografia: Martina Hajdyla Lacová i Stanislav Dobákwspółpraca reżyserska: Peter Šavelwystępują: Martina Hajdyla Lacová i Stanislav Dobák/Lukáš Homola
Lucia Kašiarová / Studio ALTA (Czechy, Słowacja)IMAGOWidownia na scenie Lucia Kašiarová jest słowacką tancerką i choreografką. Studiowała taniec w Konserwatorium w Bańskiej Bystrzycy oraz edukację taneczną w Akademii Sztuk Scenicznych w Bratysławie i Akademii Muzycznej w Pradze. Jest dyrektorem niezależnej sceny Studio ALTA w Pradze. Imago to znakomity duet taneczny, luźno inspirowany myślą K. G. Junga; jedna z ostatnich produkcji tanecznych Studia ALTA. Jesteśmy pozornie właśnie takimi, jakimi chcemy być. Ale czy wiemy, kim jesteśmy naprawdę? W relacji z samymi sobą, z innymi, z bliskimi. Autorzy spektaklu, choreografka i para tancerzy stają przed nami odkryci i zaciekawieni. Materializując niewidzialne pozwalają swoim mentalnym odpowiednikom wyartykułować na scenie to, co mają do przekazania. Zapewniają im środki komunikacji: ciała, ruch, emocje, gesty, stany. Teraz na niewidzialne można skierować wzrok. Nie bójmy się mówić do rozmytych postaci wewnątrz nas. Odłóżmy maski i mówmy do siebie. Co usłyszymy? koncepcja, choreografia: Lucia Kašiarovámuzyka: Mikoláš Růžičkascenografia: Marie Gourdainwystępują: Soňa Ferienčíková, Jaro Ondruš
Teatro del Lemming (Włochy)INFERNO Spektakl przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych. Eksperymentalny kolektyw Teatro del Lemming został utworzony w Rovigo w 1987 roku i od samego początku działalności Teatro del Lemming skupia się na badaniu siły emocjonalnej teatru w relacji z widzem i wobec widza. Inferno jest pierwszą częścią projektu o nazwie „Nekyia” (co w języku greckim oznacza „podróż morską w nocy” lub „zejście do piekła”). Spektakl jest malowniczą transkrypcją pierwszej części „Boskiej Komedii” Dantego. Z jednej strony przedstawienie odwołuje się wprost do podróży z Wergiliuszem w głąb piekieł, z drugiej strony prowadzi widzów do ich własnych podziemi, do ciemnych zakątków ludzkiego wnętrza, świata podświadomości i skrywanych marzeń. Inferno jest też refleksją na temat mroków współczesnego świata. Postawieni wobec okropności świata i samych siebie, widzowie pozostają w stanie cichej bezsilności. Inferno Teatro del Lemming ma z założenia stanowić bezkompromisowe odbicie kondycji ludzkiej. I niczym okrutne lustro prowadzić widza do odkrywczego i uzdrawiającego wstrząsu. reżyseria i muzyka: Massimo Munarowystępują: Fiorella Tommasini, Chiara Elisa Rossini, Diana Ferrantini, Mario Previato, Alessio Papa
Obserwatorium Artystyczne Entrée– obserwujemy najciekawsze wydarzenia z obszaru niezależnej działalności teatralnej. Zapraszamy twórców teatru pozainstytucjonalnego, nieformalne grupy teatralne, artystów do zgłaszania wszelkich form teatralnych, performatywnych, tanecznych, muzycznych itp. Artyści wybrani przez interdyscyplinarne Jury będą mieli okazję zaprezentować się na Małej Scenie Teatru Rozrywki w trakcie przeglądu finałowego, biorąc jednocześnie udział w konkursie, który ma wyłonić jedno z najciekawszych wydarzeń z obszaru niezależnego teatru. Entrée daje twórcom możliwość:prezentacji, konfrontacji, dialogu, wymiany doświadczeń, nawiązania współpracy, zdobycie wiedzy praktycznej, promocji, aktywności twórczej. Nagrody w Entrée:dla finalistów będzie to możliwość pracy i prezentacji na profesjonalnej scenie Teatru Rozrywki, a także kwota 500 zł,dla zwycięzcy konkursu będzie to – oprócz nagród związanych z finałem – półroczna rezydencja w Teatrze Rozrywki, połączona z produkcją i premierą nowego spektaklu, a także kwota 1000 zł. Aby wziąć udział w Entrée, należy przesłać do nas formularz zgłoszeniowy wraz z załącznikami do 31 lipca 2015 roku.