Szanowni Widzowie!
3 listopada br. zagramy rock-operę Jesus Christ Superstar po raz trzechsetny! Dziękujemy wszystkim fanom, którzy przeżywali razem z nami tę opowieść od premiery w kwietniu 2000 r. Przedstawienie to, od samego początku było szczególne. Próby do tego wyjątkowego w historii musicalu, a także historii chorzowskiej sceny spektaklu wspominał na łamach "Gońca Górnośląskiego" Jacenty Jędrusik:
Przepiękną mieliśmy Wielkanoc 2000 roku. A to oczywiście za sprawą przepięknej, wiosennej aury, ale nie tylko. U nas, w teatrze Rozrywki nowa premiera; słynny musical, a właściwie rockowa opera „Jesus Christ Superstar”, wspaniałe dzieło późniejszych twórców „Evity” – A. Webbera i T. Rice'a. Tak się złożyło, że próby generalne do tego spektaklu przypadły na dni Wielkiego Tygodnia. Od poniedziałku do piątku, po kilka razy dziennie, byliśmy świadkami ostatnich dni życia Jezusa, wcielając się w postaci jego uczniów i przeciwników, Piłata i Heroda, kapłanów i faryzeuszy. Kilka razy dziennie – chcąc nie chcąc – przeżywaliśmy mękę i śmierć Chrystusa w świetle teatralnych reflektorów. I chociaż próby generalne to czas żmudnego i męczącego składania wszystkich elementów dzieła, to tym razem zauważyłem, że proces ten przebiegał spokojniej niż zazwyczaj. Odnoszę wrażenie, że wszyscy mieliśmy poczucie niezwykłości uczestniczenia w realizacji „scenariusza”, który – chociaż doskonale wszystkim znany od tysiącleci – ciągle dotyka tego najbardziej osobistego i intymnego obszaru naszej duchowości, jakim jest nasza wiara i to, co określamy mianem miłości bliźniego.To "poczucie niezwykłości" towarzyszy wykonawcom i widzom do dziś.A zatem – zapraszamy na trzechsetne i kolejne przedstawienia genialnego dzieła A. L. Webbera i T. Rice'a pt. Jesus Christ Superstar. Zdjęcia z premiery: Tomasz ZakrzewskiWięcej o spektaklu – tutaj...
CIAŁO OBCEmonodram Piotra Wiśniewskiego
Jednoosobowa produkcja Teatru Żelaznego powstała na podstawie prozy Rafała Ziemkiewicza, autora dość kontrowersyjnych, bo poruszających tematy tabu, książek. Ciało obce to, jak pisano w jednym z prawicowych pism, książka epatująca opisem niezliczonych patologicznych zachowań seksualnych. Dla innych krytyków pierwszej naturalistycznej powieści Ziemkiewicza była to udana suma rozczarowań współczesnego trzydziestokilkulatka wychowanego w katolickim domu.
Bohaterem Ciała obcego jest wciąż młody, ale niezadowolony ze swojego życia były mąż swojej żony Magdy, ojciec małej córki, kochanek wielu kobiet. Nie ma już rodziny, bo notorycznie zdradzał ukochaną. Powód tych licznych zdrad, a więc i nieudanego życia? Jest ich mnóstwo. Niepowodzeniem za swój los obarcza kolejno swoją żonę, która była zbyt pokorna wobec tego świata, następnie swoją przeszłość, potem religię, którą wyznaje, a na końcu siebie samego. Ma szansę odkupić swoje winy? Na tym świecie chyba już nie. Książka Rafała Ziemkiewicza wywołała mały skandal obyczajowy. A jaki jest spektakl w wykonaniu Wiśniewskiego? Równie kontrowersyjny, bo poruszający tematy zakazane, takie jak zdrada, miłość zakazana, seks pozamałżeński czy sadomasochistyczne zachcianki. Niewygodny, bo wydobywający na światło dzienne wątki, które chcielibyśmy, aby tkwiły w mroku po wieki. Przejmujący, bo próbujący temu odrealnionemu strumieniowi świadomości, którym epatuje książka, nadać ludzką twarz. Reżyseria – Grzegorz SobotaWystępuje – Piotr Wiśniewski
ŻYCIE JADZI WEDŁUG MNIEmonodram Stanisława HollandaŻycie Jadzi według mnie to monodram, opowiadający historię miłosną z punktu widzenia starzejącego się mężczyzny. Magister inżynierii sanitarnej dzieli się z nami wspomnieniami z cudownych kilku lat wielkiej miłości z młodszą Jadzią, która pewnego dnia nagle odmienia jego życie. Stary kawaler nagle odkrywa w sobie amanta, chodzi na randki (na pizzę), ćwiczy powitanie przed lustrem w toalecie, przeżywa uczuciowe uniesienia, aż wreszcie opuszcza wynajmowany od wielu lat pokój, by zamieszkać z kobietą. Bohater porusza się jak dziecko we mgle, a sytuacje wokół niego wciąż go dziwią i zaskakują. Zadaje więc pytania i próbuje pojąć takie zjawiska jak ciąża kobiety, zjazd rodzinny z okazji urodzin dziecka, czy choćby zawodzenie religijne w kościele. Jest nieraz jak przybysz z innej planety, który pojawił się w typowej polskiej rodzinie. Nie unika głębokich egzystencjalnych przemyśleń, które go dręczą i zmieniają.
Cała ta często zabawna i pełna trafnych, nieraz kąśliwych spostrzeżeń o naszych polskich rytuałach historia opowiadana jest jednak z pewnej perspektywy. Oto nasz bohater czeka z niecierpliwością na ważną wiadomość, która może dogłębnie zmienić jego życie. Piękne chwile z Jadzią nagle stanęły w cieniu lęku. Z komedii rodzi się dramat. Farsa zamienia się w pełną napięcia chwilę wyczekiwania. Tempo zwalnia, a w tle brzmi barokowa aria. Życie po raz kolejny wywraca się do góry nogami.
Sławomir Holland (ur. 1958) Aktor, absolwent PWST we Wrocławiu, pracował z zespołach teatrów: S. Żeromskiego w Kielcach, Popularnego, Szwedzka 2/4, Na Woli w Warszawie, Polskiego w Bydgoszczy, Ateneum w Warszawie. W jego dorobku znajdują się takie role jak Henryk w Ślubie, Artur w Tangu, Chlestakow w Rewizorze, AA w Emigrantach, Gość w Jesiennym wieczorze Dürrenmata, Francois Pignon w Kolacji dla głupca, a także role w Czego nie widać Frayna, Kolaboracji Harwooda. Wraz z Jackiem Bursztynowiczem i Michałem Górczyńskim zrealizował dwa monodramy: Nic nowego pod słońcem (spektakl literacko-kabaretowy oparty na tekstach z dwudziestolecia międzywojennego Hemara, Jurandota, Tuwima, Słonimskiego, Leśmiana i innych) uhonorowany Złotym Liściem Retro 2012, a także Josela Rakowera rozmowa z Bogiem Zvi Kolitza (głęboki tekst osadzony w realiach powstania w warszawskim getcie) nagrodzony Nagrodą Publiczności na Trzecim Łódzkim Festiwalu Monodramu w 2012. Aktor wziął udział w ponad stu filmach i serialach. Zdjęcia: Roman Małys
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (Jazz i Muzyka Estradowa). Jest wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nysie na Wydziale Jazzu. Fascynuje go m.in. muzyka gospel, soul, funk i jazz. Współprowadził chór Nysa Gospel Choir, z którym koncertował w kraju i za granicą. Zaowocowało to prowadzeniem warsztatów gospel, które odbywają się w całej Polsce. Współpracował z wieloma znanymi osobistościami polskiej sceny muzycznej, m. in. Edytą Górniak, Margaret, Lorą Szafran, Natalią Kukulską, Mieczysławem Szcześniakiem, Stanisławem Soyką czy Elżbietą Zapendowską.Wystąpił gościnnie na kilku płytach; obecnie pracuje nad autorskim materiałem. Jest finalistą 6. edycji programu The Voice of Poland oraz laureatem wielu konkursów i festiwalu.W latach 2015-2019, jako członek zespołu wokalnego Teatru Rozrywki brał udział we wszystkich produkcjach musicalowych chorzowskiej sceny oraz koncertach sylwestrowych i rozrywkowych. Role:– Narrator w Kocie w butach J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Student medycyny w musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana, – Cliff w Bulwarze Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Davis w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Mikołaj Rej oraz Elżbieta Habsburżanka w "Teatrze Stańczyka" w spektaklu Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego,– Chór Kelnerów w musicalu Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F. Ebba.Grał na kontrabasie i śpiewał w koncercie Poeci, których nam zabrakło.NAGRODY:– I Nagroda za interpretację na "Pejzażu bez ciebie" – Festiwalu Twórczości Niezapomnianych Artystów Polskich w Toruniu (2018).Od września 2019 r. występuje w Teatrze Rozrywki gościnnie.Foto: Tomasz Zakrzewski
Aktor scen muzycznych, baryton. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu profesora Ryszarda Karczykowskiego. Uzyskał także tytuł aktora szkoląc warsztat w gdyńskim Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim im. D. Baduszkowej.
Aktor, tancerz, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu w roku 2015 (spektakl dyplomowy taneczny: Transdyptyk w choreografii Anny Piotrowskiej, aktorski: Jak wam się podoba? w reżyserii Briana Michaelsa). Spektakl Jak wam się podoba? prezentowany byl m.in. na festiwalu szekspirowskim SUMMER OHRID FESTIVAL w Macedonii w 2014r. W kreacji aktorskiej już w czasie studiów zadebiutował występem w popularnej farsie Mayday. Run For Your Wife w reżyserii Dariusza Majchrzaka wcielając się w postać Bobbiego Franklyna. Brał udział w Pierwszej Polsko-Rosyjskiej Szkole Teatralnej, organizowanej pod patronatem Andrzeja Wajdy w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy.Współpracował z Krakowskiem Teatrem Tańca pod kierownictwem Eryka Makohona, występując w spektaklach Poliamoria, Estra i Andro.Zagrał w kilku filmach krótkometrażowych m.in. w filmie Pod powiekami (reż. Tomasz Berek), który powstał w ramach konkursu 48 hours film project w Katowicach i zdobył Grand Prix, szczycąc się możliwością prezentacji w dalszym etapie konkursu w Hollywood.Współtworzył i brał udział w aktorsko-tanecznym spektaklu Samsara, nagrodzonym Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Współczesnego w Połczynie Zdroju (2014), zdobywając opiekę artystyczną Leszka Bzdyla.Tańczy w spektaklach:– Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana,– Osobowość zaburzona M. Cierzniaka.Foto: Tomasz Zakrzewski
Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu (2015) oraz Wydziału Artystycznego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku pedagogika tańca (2020).
W zespole Teatru Rozrywki od 2015 roku. Dotychczas wziął udział w takich spektaklach jak: – Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice'a, – Skrzypek na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,– Billy Elliot E. Johna,– Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima,– Rękopis znaleziony w Saragossie J. Potockiego,– Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Koty A. L. Webbera, – Kot w butach J. Bończyka i Z. Krzywańskiego, – Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana,– Tootsie D. Yazbeka,– Zakonnica w przebraniu A. Menkena,– Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,– Producenci M. Brooksa,– Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego.
Poza Teatrem Rozrywki występował w spektaklach Opery Śląskiej: Dziadek do orzechów (2010–2015), Pan Twardowski (2010–2015), Romeo i Julia (2012–2015), Don Kichot (2019–2020), a także w Megawidowisko Exodus w 2014 roku.
Brał udział w konkursie „Złote Pointy” w Szczecinie (2015) oraz Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego (2015).
Foto: Tomasz Zakrzewski
tancerka w zespole baletowym
Tancerka w zespole baletowym Teatru Rozrywki.Dotychczas zatańczyła w następujących spektaklach i musicalach:– Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F.Ebba,– Kot w butach J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Młody Frankenstein M. Brooksa, – Producenci M. Brooksa,– Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego.Gra postać Fraszki w musicalu Koty A. L. Webbera.Jest współautorką choreografii do Zatańczmy! Koncert sylwestrowy 2022/2023. Foto: Tomasz Zakrzewski