koncert Fundacji ISKIERKABohaterem wieczoru jest DZIECIĘCA ORKIESTRA ONKOLOGICZNA, która tworzy się i koncertuje tylko raz w roku. To mali podopieczni śląskich ośrodków onkologicznych (w Katowicach, Chorzowie i Zabrzu) wraz ze swoimi rodzinami. Pokonują tremę, własne ograniczenia i tego jednego dnia stają się artystami występującymi na jednej scenie z zawodowymi muzykami. Orkiestra, której pierwszy koncert odbył się w 2006 roku, ma na koncie trzy wydawnictwa płytowe (m.in. z Natalią Kukulską, Miką Urbaniak, Me Myself And I, Renatą Przemyk, Arturem Andrusem czy zespołem Raz Dwa Trzy). Gościła też na kultowej liście przebojów radiowej „Trójki”. W tym roku do tej niezwykłej przygody został zaproszony KAMIL BEDNAREK z zespołem i MACIEJ MIECZNIKOWSKI. Ich kompozycje aranżowane są i wykonywane wspólnie z orkiestrą i… chórem wybranej grupy zawodowej lub społecznej. W minionych latach był to Chór Dziennikarzy, Chór Inżynierów, Chór Doradców Podatkowych czy Chór Policyjny. W tym roku dzieci „śpiewająco” wspierał będzie CHÓR ENERGETYKÓW (pracownicy Grupy Tauron). Fundacja ISKIERKA przygotowała wiele niespodzianek, np. zaprosi publiczność do wspólnego grania, pokaże jak koncertować z użyciem tabletów, a w nietypowych rolach wystąpią przyjaciele fundacji: SZYMON MAJEWSKI i JAROSŁAW BOBEREK! Będą także utwory z repertuaru muzyki klasycznej oraz gratka dla miłośników musicali i stepowania, czyli występ KAROLA DRZEWOSZEWSKIEGO - wszystko w profesjonalnej aranżacji i wykonane wraz z orkiestrą, wspieraną przez znakomitych muzyków: specjalistę od instrumentów elektronicznych i chórmistrza BENEDYKTA ODYĘ oraz pianistę MICHAŁA KUZIMSKIEGO. Dyrektorem artystycznym projektu jest prof. PIOTR SUTT.Koncert poprowadzi: Mirosław Neinert. Projekt DZIECIĘCEJ ORKIESTRY ONKOLOGICZNEJ pomaga podopiecznym fundacji po dziecięcemu, poprzez włączenie się we wspólną zabawę i zamianę ról. Zaciera granice i podziały. Przełamuje także konwencję „koncertu charytatywnego”: na jednej scenie, ramię w ramię spotykają się mali i duzi, amatorzy i profesjonaliści. W takich magicznych okolicznościach okazuje się, że każdy ma jakiś talent i z powodzeniem śpiewa w chórze, towarzyszy instrumentalnie albo taniec staje się jego żywiołem. I już nie wiadomo kto, kogo wspiera, inspiruje i zaraża energią. Tak rodzą się salwy śmiechu, łzy w oczach, przyjaźnie, nowe muzyczne odkrycia. Więcej: http://fundacjaiskierka.pl/projekty/projekt-1/Bilety w cenie 50 i 30 zł. Dochód z koncertu przeznaczony jest na rzecz dzieci z chorobą nowotworową.
Absolwent Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie dra hab. Szymona Bywalca oraz na wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej w klasie kompozycji i aranżacji prof. Andrzeja Zubka.Kompozycje kontynuuje na studiach doktoranckich w macierzystej Akademii.Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, m.in. Grand Prix XVII Big Band Festiwalu w Nowym Tomyślu, przyznanej Big Bandowi Mateusza Walacha. Był uczestnikiem IV Międzynarodowej Akademii Dyrygentów w Radomiu (maestro Jonathan Brett), brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich Colina Mettersa, Larrego Livingstone’a, Kimcherie Lloyd, Gabriela Chmury i Rafała Jacka Delekty. W 2010 roku założył i od tego czasu prowadzi swoją Orkiestrę Kameralną Silesian Art Collective.Występował z takimi zespołami, jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej i Śląska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Opolska, Filharmonia Rybnicka, Radomska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Muzyki Nowej, Chór Polskiego Radia, Polska Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna w Bytomiu, Orkiestra Kameralna "Archetti" w Jaworznie, Akademicka Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej w Katowicach.Współpracował także z Grażyną Brodzińską, Andrzejem Piasecznym, Małgorzatą Ostrowską, Nataszą Urbańską, Marcinem Wyrostkiem, Łukaszem Zagrobelnym, zespołem Bracia, Felicjanem Andrzejczakiem, Ewą Urygą, Mateuszem Ziółko, Kasią Wilk, zespołem Universe, Alvernia Studios, orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i innymi.Dyrygował ponadto koncertami, w których śpiewali: Stanisław Soyka, Olga Bończyk, Natalia Niemen, Robert Janowski czy Janusz Kruciński.Aranżacje zamawiali i wykonywali m.in.: Żorska Orkiestra Rozrywkowa, Teatr Muzyczny w Gliwicach, artyści ZPiT Śląsk, Orkiestra Tomka Szymusia, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, Siemianowicka Orkiestra Rozrywkowa, Opera Śląska, Krystyna Prońko, Beata Bednarz, Soul City, Teatr Korez w Katowicach, Stowarzyszenie "Teatr Inspiracji".Jest kierownikiem muzycznym musicalu Człowiek z La Manchy D.Wassermana i M.Leigha w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.Jako kompozytor, aranżer, dyrygent i producent muzyczny zrealizował kilka płyt, m.in. Justyny Steczkowskiej, Joanny Woś i NOSPR, Zdzisławy Sośnickiej, Beaty Kozidrak, Beaty Bednarz, Enej, zespołu FEEL, K.C. Nwokoye, Krzysztofa Bigaja i in. Jest również autorem muzyki teatralnej. Był stypendystą miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki oraz beneficjentem akademickiego stypendium rektora, nagradzającego najlepszych studentów. W 2012 roku został również laureatem konkursu na najlepszego studenta RP Studencki Nobel 2012 na szczeblu uczelnianym i wojewódzkim (wyróżnienie).Od 1 września 2018 r. do 31 grudnia 2021 r. był kierownikiem muzycznym Teatru Rozrywki.Objął kierownictwo muzyczne 24. Gali Sylwestrowej Rozrywka kocha kino oraz Koncertu świątecznego orkiestry Teatru Rozrywki.Od 2010 roku realizował aranżacje dla Teatru Rozrywki w Chorzowie, a od 2014 roku kontynuował tę współpracę jako dyrygent. Objął kierownictwo muzyczne spektakli:– Niedziela w Parku z Georgem S.Sondheima i J.Lapine'a, – musicalu Billy Elliot L.Halla i E.Johna,– Rękopis znaleziony w Saragossie J.Potockiego w realizacji M.Wojtyszki A. Wojtyszki i K.Dębskiego,– musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana,– musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera i A.Burrowsa,– musicalu Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F. Ebba,– musicalu Zakonnica w przebraniu A. Menkena,– musicalu Pinokio. Il grande musical.Foto: Artur Wacławek
Antoni Czechow32 OMDLENIA Antoni Czechow mistrzem humoru sytuacyjnego? Owszem. Zanim powstały najsłynniejsze dramaty jak „Mewa”, „Trzy siostry”, „Wiśniowy sad”, pisarz marzył o stworzeniu oryginalnego wodewilu rosyjskiego. Niejako „po drodze” powstały jednoaktówki komediowe, wystawiane z powodzeniem nie tylko na scenach stołecznych, także i na prowincji. Gatunki komediowe korespondowały z jego ironiczną naturą, prywatną skłonnością do żartu; zawsze przyglądał się z dużym zainteresowaniem aktorstwu komediowemu.32 OMDLENIA tworzą trzy żarty sceniczne, jak sam je określał: „Niedźwiedź”, „Oświadczyny” i „Historia zakulisowa”. Czechow stawia krzywe zwierciadło przed swoimi bohaterami, często korzysta z kreski karykatury, dokleja im gogolowskie "nosy". Ale przede wszystkim bawi i każe nam się głośno śmiać. Jest to typowa „propozycja nie do odrzucenia”. A do tego doborowa obsada: Krystyna Janda, Jerzy Stuhr i Ignacy Gogolewski. „32 omdlenia” to aktorski popis Krystyny Jandy, Ignacego Gogolewskiego i Jerzego Stuhra. Ta zabawa formą wskrzesza teatr, którego fundamentem jest dobra literatura i szacunek dla widza. Taki teatr chciałoby się oglądać częściej. Aktorzy grają precyzyjnie, ostentacyjnie wyrzekając się tanich i efektownych chwytów. Mówią głośno i wyraźnie. Tekst literacki traktuje się tu z respektem i pokorą, nic nie dodaje, nie dopisuje drugiego dna, nie uwspółcześnia na siłę, idąc raczej na przekór taniej nowoczesności. Nikt się nie rozbiera i nie próbuje szokować. A widzowie siedzą jak zaczarowani.(Agnieszka Michalak, Dziennik Gazeta Prawna) Reżyseria: Andrzej Domalik, scenografia i kostiumy: Jagna Janicka.Występują: Krystyna Janda, Ignacy Gogolewski / Jerzy Łapiński, Jerzy Stuhr czas trwania: 140 minut z dwiema przerwamiCENY BILETÓW:
Perkusista. Absolwent Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na kierunku instrumentalistyka jazzowa (zestaw perkusyjny).
W latach 2013-2019 muzyk w orkiestrze Teatru Rozrywki. Grał we wszystkich koncertach sylwestrowych wyprodukowanych w tych latach oraz wystawianych wówczas musicalach, m.in.: – Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a, – Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse'a, – Billy Elliot E. Johna i L. Halla, – Skrzypek na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka, – Producenci M. Brooksa, – Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera, – Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F. Ebba, – Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego.
Występował w jednym z największych parków rozrywki w Europie – Europa-Park oraz podczas Targów Gier Komputerowych w Kolonii. Wykładał na warsztatach perkusyjnych Drummania w Jaśle.
Zagrał na licznych, prestiżowych koncertach m.in.: – na występie Katarzyny Moś, – pod batutą Krzesimira Dębskiego (z udziałem E. Górniak, M. Szcześniaka, A. Byrcyn i R. Szatana), – na koncercie rozrywkowym Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, – na zimowej trasie koncertowej saksofonisty Erica Marienthala, – w cyklu koncertów o charakterze militarnym z lat 30-stych ery swingu w ramach projektu D-Day Hel.
W ramach współpracy z CLASSIC POP ART wziął również udział w trzech dużych koncertach tematycznych: Freddie Mercury Show, Frank Sinatra Show, British Show oraz w realizacji bajki dla dzieci. Wziął również udział w projekcie Tribute to Manaam.
Gra z wieloma znanymi orkiestrami i zespołami, takimi jak: – Orkiestra Wojskowa w Bytomiu – od 2020 roku (koncert m.in. z Mieczysławem Szcześniakiem), – Śląska Orkiestra Filmowa – od 2016 roku, – Gminna Orkiestra Dęta z Chełmu Śląskiego – od 2016 roku, – orkiestra kameralna Silesian Art Collective pod batutą Mateusza Walacha – od 2014 roku (koncerty m.in. z E. Brodnicką czy S. Sojką), – orkiestra rozrywkowa EmBand – od 2014 roku (koncerty m.in. z K. Prońko, M. Morenes, Y. Alfonso, G. Łobaszewską, Z. Wodeckim, E. Bem i wieloma innymi).
Poza występami scenicznymi, Łukasz Srokowski wziął udział w nagraniach płyty autorstwa Marka Podkowy „Fish Out Of Water” (z solistami: A. Sandoval, E. Marienthal, M. Podkowa, B. Przybytek, W. Skalska, K. Franczak) oraz płyty zespołu EmBand (z solistami: E. Marienthal oraz A. Sandoval).
Od 2021 roku współpracuje z Big Bandem Śląskim pod batutą Grzegorza Nagórskiego.Foto: Artur Wacławek
Absolwent bytomskiej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej. Debiutował na deskach Opery Śląskiej. Na początku kariery związany z Operą Krakowską, w latach 2002-2012 był tancerzem Gliwickiego Teatru Muzycznego. Występował w wielu spektaklach GTM, m.in. w Footloose, Dziadku do orzechów (jako Książę), Hello, Dolly!, Chodnik 05, Pinokio (pierwszoplanowa rola). Można go także zobaczyć w widowisku tanecznym Carmen gdzie wciela się w rolę Don Josè.Współpracował ze znanym amerykańskim choreografem Lacym Darrylem Phillipsem, dzięki któremu wyjechał na roczne tournée po Europie Zachodniej z musicalem Dirty Dancing. Brał udział w widowisku muzyczno-tanecznym, wyprodukowanym przez Stołeczną Estradę pt. Rock Loves Chopin, z którym występował na całym świecie, min. w Szanghaju, Kairze, Zagrzebiu, Bukareszcie czy Zurichu.Jako członek zespołu baletowego Teatru Rozrywki tańczy w musicalach: Billy Elliot, Jekyll & Hyde, Jesus Christ Superstar, Młody Frankenstein, Niedziela w parku z Georgem, Producenci, Rekopis znaleziony w Saragossie, Skrzypek na dachu oraz w bajce muzycznej Kot w butach. Jest Faunem w spektaklu Popołudnie fauna D. Knapik i Ł. Wojtyski.Foto: Tomasz Zakrzewski
Scenograf. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (1974). Jako scenograf, debiutował w pierwszym polskim wystawieniu Operetki W. Gombrowicza, w poznańskim Studenckim Teatrze NURT (reż. Janusz Nyczak, 1972). Debiut na scenie zawodowej, to dramat Okapi S. Grochowiaka w Teatrze Polskim, również w Poznaniu.Artysta związany był etatowo z Teatrem Polskim we Wrocławiu (1982-1987), Słupskim Teatrem Dramatycznym (1989-1992), a od 1992 r. – z Teatrem Animacji w Poznaniu. Współpracuje z wieloma innymi scenami – ma w dorobku ponad 190 realizacji scenograficznych. Najważniejsze realizacje scenograficzne Jacka Zagajewskiego:– Dacza I. Iredyńskiego (Teatr Polski w Poznaniu),– Krawiec S. Mrożka (Teatr Współczesny w Szczecinie),– Pieszo S. Mrożka oraz Damy i Huzary A. Fredry (Teatr Polski we Wrocławiu),– Fryderyk Wielki A. Nowaczyńskiego, Noc listopadowa J. Słowackiego, Popiół i diament J. Andrzejewskiego oraz Dziewczyna z bzem majowym J. Abramowa-Neverlego (Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie)– Kwiaty Polskie J. Tuwima (Teatr Dramatyczny w Częstochowie),– Dzisiaj wielki bal w Operze J. Tuwima oraz Ania z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery (Teatr Rozrywki). Od 1992 roku pracuje głównie dla dziecięcej i młodzieżowej widowni, dla której zrealizował m in. takie spektakle jak:– Bulwar Czarownic, Ribidi, rabidi, knoll, Wpadł słoń, Nieobecny, Pięć minut, Bajka o szczęściu, W beczce chowany, Bajka o czasie – wszystkie w Teatrze Animacji w Poznaniu,– Koziołek Matołek w (Teatr Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie, Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie, Teatr Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi),– Kopciuszek oraz O czym marzą wróżki" (Teatr Baj Pomorski w Toruniu),– Zima Muminków, Wielkomilud oraz Doktor Dollitle i jego zwierzęta (wszystkie w stołecznym Teatrze Baj)– Don Kichot w krakowskim Teatrze Lalki, Maski i Aktora Groteska. Realizacje scenograficzne w Teatrze Rozrywki:– Trala Trala Tralalińscy T. Ryłki,– Huśtawka C. Colemana,– Dzisiaj wielki bal w Operze J. Tuwima,– Kram z piosenkami L. Schillera,– Ania z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery,– Pastorałka L. Schillera,– Okno na Parlament R. Cooneya,– Shirley Valentine W. Russela,– Po latach o tej samej porze B. Slade’a,– Odjazd F. Apkego.
Turkolog, tłumacz, literaturoznawca (1917-2011). Ukończyła Szkołę Wschodoznawczą przy Instytucie Wschodnim w Warszawie (1938), później Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego (1959). Oddała się całkowicie pracy translatorskiej i naukowej. Interesowały ją: mitologia, poezja, teatr i rytuał. Przetłumaczyła i opublikowała m.in. kilka tomów poezji opatrzonych obszernymi analizami literackimi: wybitnego współczesnego poety Nazima Hikmeta oraz słynnego mistyka sufickiego (XIII-XIV w.) Yunusa Emre, a także romanse rycerskie z XIV w.: Księgę miłości Mehmeda, Daniszmendname, Księgę czynów Melika Daniszmenda Arif Alego, kazachski epos Kobłandy Batyr, Jusufa i Zelihę Szejjata Hamzy oraz opartą na mitach tureckich książkę Mustafy Sepetçioğlu Synowie Bozkurt. Napisała Mitologię ludów tureckich i była współautorką Historii literatury tureckiej. W ostatnich latach życia pasjonował ją szamanizm i warsztat aktorski szamanów.
Tancerka, choreograf. Urodziła się we francuskiej Gwinei w Konakry, jako córka Turka i Afrykanki. W Turcji pobierała nauki tańca baletowego. Pracowała w „Contemperary Dance Group” w Londynie, przez wiele lat tańczyła w Balecie Narodowym w Ankarze i pracowała jako choreograf. Jest współzałożycielką Grupy Tańca Nowoczesnego w Balecie Narodowym w Ankarze. Mieszka w Stambule.W Teatrze Rozrywki stworzyła choreografię do spektaklu Dumrul Szalony (Deli Dumrul).
Urodził się w 1945 w Muş w Turcji. Ukończył studia na Wydziale Aktorskim w Państwowym Konserwatorium w Ankarze, następnie reżyserię w Szkole Wyższej Folkwang w Essen, gdzie dostał Nagrodę Folkwang za przedstawienie dyplomowe.
W Zurychu, Hanowerze i Essen pracował jako asystent reżysera i drugi reżyser. Wykładał na Wydziale Teatralnym Uniwersytetu w Ankarze, Stambule i Skopje.
Był reżyserem w Teatrze Narodowym w Ankarze, Stambule, Izmirze, Adanie, Antalyi i Trabzon, w Teatrze Miejskim w Stambule, Izmicie i Eskişehir oraz Operze Narodowej w Ankarze, Stambule, Izmirze i Mersin. Reżyserował również sztuki poza granicami Turcji, m.in. na Cyprze, w Uzbekistanie, Niemczech i Macedonii.
Był dyrektorem generalnym oraz głównym reżyserem Teatru Narodowego w Turcji. W 2000 roku zdecydował o przejściu na emeryturę. Od tej pory pracuje jako reżyser niezależny, gra w filmach i serialach telewizyjnych.
Erten wyreżyserował siedemdziesiąt sztuk teatralnych, w tym siedem poza granicami kraju; za swą pracę otrzymał ponad trzydzieści nagród. Wykonał wiele przekładów i adaptacji sztuk, w tym sześć przekładów z tureckiego na niemiecki.
Marcin Zarzeczny Zwierzenia bezrobotnego aktora, czyli scenariusz na jednego aktora, najlepiej bezrobotnego – to opowieść o determinacji w dążeniu do realizacji marzeń. Scenki z życia bezrobotnego artysty są na tyle uniwersalne, że można porównać je do sytuacji ludzi w innych sektorach gospodarki, a każdy młody człowiek bez pracy zobaczy w nich obraz samego siebie. O sprawach ważnych i trudnych mówi się tu w sposób lekki i żartobliwy, bez użalania się nad własnym losem. Marcin Zarzeczny, w formie autorskiego monologu, opisuje swoje doświadczenia, związane z poszukiwaniem pracy. Publiczność śledzi kolejne inicjatywy ubogiego aktora, który przy użyciu prostych środków tworzy przedstawienie na oczach widzów. W monodramie główny nacisk położony jest na budowanie atmosfery intymnej relacji bohatera z widzem, zbliżonej formą do rozmowy bliskich przyjaciół. Marcin Zarzeczny stworzył brawurową kreację aktorską o sposobach radzenia sobie z zawodowym zniechęceniem i przezwyciężaniu trudności wrodzonym poczuciem humoru i zdrowym dystansem do otaczającej nas rzeczywistości. Uruchamia on w widzach pozytywne myślenie, pokazując tym samym całą skalę swoich aktorskich możliwości. W ramach I Tournee Bezrobotnego Aktora - w ciągu ośmiu miesięcy odbyło sie 41 wystawień w 15 miastach Polski. Obecnie trwa II Tournee. Do lipca 2014 r. odbyły się 54 przedstawień w 19 miastach kraju. Zwierzenia... zostaną wystawione w sierpniu na największym festiwalu artystycznym na Islandii – MenningarNótt w Reykjaviku. Spektakl otrzymał także zaproszenie z International Theatre Festival East z wenezuelskiej Barcelony. A w grudniu br. fragmenty sztuki (w przekładzie angielskim) zostaną opublikowane w chicagowskim magazynie, zajmującym się sztuką współczesną, „Thought Notebook”. scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne: Marcin Zarzeczny muzyka do Piosenki Bezrobotnego Aktora: Anita i Bartek Dermontowie, Marcin Zarzecznywystępuje: Marcin Zarzeczny czas trwania: 100 minutfoto: 1. Mateusz Wądrzyk, 2. Ewa Łowżył