Reżyser, tłumacz, teatrolog. Od 2017 r. związany z Teatrem Syrena w Warszawie – najpierw jako dyrektor, a od 2020 r. jako zastępca dyrektorki ds. artystycznych. Debiutował na profesjonalnej scenie w 2015 r. w Gliwickim Teatrze Muzycznym musicalem „Rodzina Addamsów” Andrew Lippy we własnym tłumaczeniu, za który otrzymał prestiżową nagrodę Złota Maska w kategorii najlepszy reżyser. Przedstawienie zostało również uznane za najlepszy spektakl roku przez kapitułę Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. Wyreżyserował ponad 10 musicali w teatrach w całej Polsce m.in. „Czarownice z Eastwick”, „Rodzina Addamsów”, „Next to normal”, „Rock of Ages” i „Matylda”, „Nine”. Jako tłumacz przełożył m.in. libretta musicali „Kobiety na skraju załamania nerwowego”, „Hair”, „Tarzan”, „Ragtime”, „Przebudzenie wiosny”, „42 ulica”, „High School Musical”, „School of Rock” i wiele innych.
W latach 2002-14 był kierownikiem literackim Gliwickiego Teatru Muzycznego. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii teatru muzycznego na krakowskiej PWST i Akademii Muzycznej. Jest doktorem nauk humanistycznych, aktywnie działa na polu naukowym. Pracował jako adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego (2010-17), wykładał na University of Washington w Seattle (2012-13) oraz na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego (2014-15). Stypendysta Fulbrighta. W 2010 r. opublikował książkę „Musical nad Wisłą”, pierwszą i dotąd jedyną monografię polskiego musicalu. Autor kilkudziesięciu artykułów na temat musicalu w książkach i czasopismach w Polsce i za granicą. Obecnie prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a w Teatrze Syrena podcast „Nawet lubię musicale”, w którym przybliża największe triumfy i klapy na West Endzie i Broadwayu.
Dla Teatru Rozrywki przetłumaczył musical „Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając” oraz „Zakonnica w przebrani”.
„School of Rock” to pierwszy musicalu, który wyreżyseruje na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie.
W recenzjach z granych przez niego spektakli, krytycy do jego nazwiska dodają przymiotniki: rewelacyjny, brawurowy, jak zwykle znakomity. Nic dziwnego, bowiem Tomasz Steciuk jest jednym z najlepszych polskich aktorów musicalowych. Absolwent Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Od 1990 roku związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni. Już w czasie studiów zagrał rolę Mariusza w Nędznikach, Perczyka w Skrzypku na dachu i Chino w West Side Story. Na gdyńskiej scenie był wykonawcą głównych ról w musicalach: Evita (Che) i Jesus Christ Superstar (Judasz). Grał główne role w licznych przedstawieniach muzycznych, m.in. Czarnoksiężnik z krainy Oz, Wichrowe wzgórza i Szachy. W 1994 został laureatem Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Od 2000 roku aktor Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, w którym zagrał takie role jak: Szef w Miss Saigon, Anioł w Grease, Kot Gus w Kotach, Pan Kleks i Filip Golarz w Akademii Pana Kleksa, Upiór w Upiorze w Operze, Thenardier w Les Misérables czy Dżin w Aladynie. Zagrał brata No Moe w musicalu Pięciu braci Moe w reżyserii Olafa Lubaszenko, był również odtwórcą roli Laurentego w musicalu Janusza Józefowicza Romeo i Julia (Teatr Studio Buffo w Warszawie). W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku powierzono mu role Janusza Korczaka w musicalu Korczak, Upiora i dyrektora opery Andre w Upiorze w Operze, karczmarza Mordkę w Skrzypku na dachu oraz Wiktora Komarowskiego w musicalu Doktor Żywago. Był odtwórcą głównej roli Gomeza Adamsa w Rodzinie Addamsów (Gliwicki Teatr Muzyczny, Teatr Syrena w Warszawie). Współpracuje również z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, gdzie zagrał Juana Perona w Evicie, Piłata w Jesus Christ Superstar i Curtisa w Zakonnicy w przebraniu. Osobną sferą jego aktywności zawodowej jest praca w dubbingu filmowym, gdzie stworzył blisko sto kreacji, takich jak Prosiaczek w Disney’owskim Kubusiu Puchatku, Szeregowy w Pingwinach z Madagaskaru, czy role w filmach: Happy Feet: Tupot małych stóp, Charlie i fabryka czekolady, Disco Robaczki, Shrek, Lorax i in. W bogatej kolekcji ról ma także postaci w polskich serialach telewizyjnych, takich jak: Miodowe Lata, Król Przedmieścia, Klan i in. Role gościnne w Teatrze Rozrywki: – Fagin w musicalu Oliver! L. Barta,– J. B. Biggley w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera. Foto: Daria Woszek
Członek zespołu baletowego Teatru Rozrywki od września 2017 r.Tańczy w musicalach:– Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Kot w butach J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Młody Frankenstein M. Brooksa,– Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego.Gra rolę Dyzia w musicalu Koty A. L. Webbera.Foto: Tomasz Zakrzewski
Członek zespołu baletowego Teatru Rozrywki od września 2017 r.
Aktor teatralny, dubbingowy, magister sztuki. Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Filia we Wrocławiu) oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu. Ponadto jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego na kierunku podyplomowym menadżer kultury. Ma w dorobku udział, jak i wyróżnienia, w spektaklach, turniejach tanecznych AST i festiwalach teatralnych, działalność w kole naukowym uczelni, a także doświadczenia konferansjerskie. Spektakl dyplomowy Cesky diplom w reżyserii Piotra Ratajczaka zaowocował współpracą z Teatrem im. J. Kochanowskiego w Opolu. W latach 2022/23 zadebiutował gościnnie w Krakowskim Teatrze Variete w Variete’s Great Revue w reżyserii Eweliny Adamskiej-Porczyk i Krzysztofa Tyszko jako czarujący Konsjerż oraz w Teatrze Syrena w Warszawie, w spektaklu Rodzina Addamsów w reżyserii Jacka Mikołajczyka i Tomasza Steciuka, w roli Lucasa. Jako aktor dubbingowy ma na koncie role w serialach animowanych produkowanych dla telewizji Polsat i serwisu Netflix. Role na chorzowskiej scenie:
– Motl Kamzoil w Skrzypku na dachu J. Bocka, J. Steina i S. Harnicka, – Jenkins w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera, – Achim w Bajce o małym złomiarzu M. Cierzniaka (Scena Inicjatyw Artystycznych PO GODZINACH), – Mieszkaniec I, Proboszcz, Saper, Eryk, 1/2 Nowaka, Młody Doktorant w Żywotach świętych osiedlowych wg L. Amejko, – Zygmunt II August w spektaklu Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego, – Bernardo w musicalu familijnym Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego, – Igor w Młodym Frankensteinie M. Brooksa, T. Meehana, – Clifford Bradshaw / Bobby w musicalu Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F. Ebba, – George Pigden w farsie Hotel Westminster R. Cooneya, – Joey w musicalu Zakonnica w przebraniu A. Menkena, – Gniewko/Radek w bajce Pozaziomki, czyli kosmiczna przygoda P. Kowańskiej, – Syn Aliny w widowisku muzycznym Janowska. Synowie Aliny M. Zabłockiego, – Pinokio w musicalu Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego, – Michael / Dorothy w musicalu Tootsie D. Yazbeka, – Ned w musicalu School of rock Andrew L. Webbera.
W 2020 roku zadebiutował jako asystent reżysera i w dalszym ciągu realizuje się na tym stanowisku.
Za rolę Pinokia w musicalu Pinokio. Il grande musical otrzymał nominację do Nagrody Artystycznej ZŁOTE MASKI 2021 w kategorii AKTORSTWO ZA ROLĘ WOKALNO-AKTORSKĄ. Za osiągnięcia artystyczne oraz sceniczną charyzmę otrzymał nominację do Nagrody Osobowość Roku 2023 w kategorii Kultura. Za rolę Michaela/Dorothy w musicalu Tootsie otrzymał nominację do Nagrody Artystycznej ZŁOTE MASKI 2023 w kategorii AKTORSTWO ZA ROLĘ WOKALNO-AKTORSKĄ oraz nominację do XVIII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii NAJLEPSZY WOKALISTA MUSICALOWY.
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Wydział Aktorski, specjalność wokalno-aktorska). Aktorka otrzymała nagrodę Grand Prix na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za wybitną osobowość sceniczną w spektaklu dyplomowym Do dna w reż. Ewy Kaim. Poza spektaklem dyplomowym ma w dorobku następujące role:– Bell w Pięknej i Bestii Jeanne-Marie Leprince de Beaumonta (Teatr Groteska w Krakowie),– Luis w Nietykalnych S. Burta (Teatr Fredry w Gnieźnie),– Ania w Ani z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery (Teatr Groteska w Krakowie),– Kimchi w Summertime w reż. W. Kościelniaka (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu),– Columbia w The Rocky Horror Show R. O'Briena (OCH-Teatr w Warszawie), – Crissy w Hair G. MacDermota (Gliwicki Teatr Muzyczny),– Kate w Legalnej blondynce L. O'Keefe'a (Teatr Variété w Krakowie).– Zuzia w Nocach Waniliowych Myszy w reż. Any Nowickiej (Teatr Barakah w Krakowie).Brała również udział (zespół wokalno-aktorski) w musicalach: Koty (Teatr Muzyczny ROMA w Warszawie), High School Musical (Gliwicki Teatr Muzyczny), Nie ma Solidarności bez miłości w reż. M. i A. Wojtyszków (Teatr Palladium w Warszawie) oraz w spektaklu Na L w reż. Aleksandry Koniecznej (PWST im. L. Solskiego w Krakowie). Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych Festiwali Piosenki. Była prezenterką młodzieżowego programu telewizyjnego 5-10-15. Brała udział w Krakowskim Salonie Poezji Półtora pokoju – poezja Josifa Brodskiego (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).W latach 2017-2019 była członkiem zespołu aktorskiego Teatru Rozrywki.Role:– Rosemary Pilkington w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Barbara Radziwiłłówna w spektaklu Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego.Od roku 2019 do 2024 występowała w Teatrze Rozrywki gościnnie.Foto: Tomasz Zakrzewski
wydarzenie gościnnePo raz kolejny Prezydent Chorzowa zainauguruje sezon kulturalny w naszym mieście. Z tej okazji wręczy statuetki „Chłopca z łabędziem” – Nagrody w dziedzinie kultury.
Przypomnijmy, że wielu twórców i artystów związanych z Teatrem Rozrywki zostało już uhonorowanych tą prestiżową nagrodą: Marcel Kochańczyk, Stanisław Ptak, Dariusz Miłkowski, Maria Meyer, Jacenty Jędrusik, Piotr Wojtasik, Elżbieta Okupska, Jerzy Jarosik, Robert Talarczyk, Izabella Malik, Barbara Ptak, Krzysztof Karwat, Janusz Krzypkowski, Jolanta Król, Alona Szostak, Ewa Zug, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Barbara Ducka i Artur Święs.
W części artystycznej natomiast... wielka niespodzianka! Formacja Mitch & Mitch zaprezentuje utwory Jerzego Miliana, kompozytora i wibrafonisty, twórcy Orkiestry Rozrywkowej PR i TV w Katowicach. Koncert będzie częścią większego projektu pt. CHORZÓW GRA MILIANA!
Najsłynniejszy polski wibrafonista jazzowy, a także ceniony kompozytor i aranżer – choć urodził się i pół życia mieszkał w Poznaniu, od kilku dekad jest nieodłącznie kojarzony ze Śląskiem. Od 1974 roku prowadził tutaj popularną Orkiestrę Rozrywkową PRiTV, przekazując kolejnym pokoleniom muzyków swoje doświadczenie zdobyte podczas współpracy z takimi legendami europejskiego jazzu jak Krzysztof Komeda czy Gustav Brom. Niezależnie od prowadzenia orkiestry pracował intensywnie w Europie, nagrywając i koncertując z big-bandami w Niemczech, Belgii i Czechosłowacji.
Żaden jazzman w Polsce nie miał jeszcze przekrojowej, szerokiej wystawy dokumentującej jego twórczość. Jerzy Milian będzie pierwszy, a wernisaż wystawy w chorzowskim Muzeum odbędzie się 13 października. Będzie można zobaczyć m.in. liczne zdjęcia z prywatnego archiwum muzyka, oryginalne partytury, taśmy, dokumenty, pamiątki rodzinne, ale także zapoznać się z obrazami i ikonami tworzonymi przez Miliana od lat 80. Będzie można także posłuchać niepublikowanych, unikatowych nagrań. Nie zabraknie niespodzianek…
A oto, co o sobie piszą muzycy Mitch & Mitch;
Mitch & Mitch nie przebiją swojej legendy. Po 15 latach grania mają na koncie ponad 5 płyt długogrających nagranych w duecie, kwintecie, oktecie, nonecie, tentecie, a nawet jako orkiestra i chór. Współpracowali z tuzami scen krajowych i zagranicznych, grali wszędzie, zrobili wszystko. Występowali w miejscach mieszczących 10, 100, 1000 i 10000 osób, wszędzie pozostawiając publiczność w stanie skupienia i/lub radości.
W roku 2016 postanowili zrealizować jeden z trzech tysięcy dwustu dwunastu zaległych planów, czyli udać się do jednej z podświadomych ojczyzn – Brazylii. Tam spotkali się producentem i muzykiem Kassinem, znanym z projektu +2, współtworzącym Orquestra Imperial, a oprócz tego współpracującym z gwiazdami brazylijskimi (Gal Costa, Marcos Valle) i zagranicznymi (Giles Peterson, Mitch & Mitch). Efektem ich spotkania była płyta "Visitantes Nordestinos", której najjaśniejsze momenty włączyli do swojego regularnego repertuaru. Przyszłość Mitch & Mitch zapisana jest w gwiazdach, warto więc uczęszczać do wszelkich planetariów, by być na bieżąco.
Zespół Mitch & Mitch, z udziałem specjalnych gości, wykona w całości kultowy album Jerzego Miliana nagrany z Orkiestrą Rozrywkową PRiTV w Katowicach i wydany przez Polskie Nagrania 42 lata później.
Nagrania w 1975 roku. Płyta uznawana jest za jedno z najwybitniejszych polskich przedsięwzięć artystycznych stylu easy listening oraz jazz funky (naprawdę…). Ci, którzy pamiętają lata 70., powrócą do przeszłości. Ci zaś, dla których to historia z podręczników, natychmiast się zorientują, że i za "żelazną kurtyną" wybornie grano do tańca.
Pomimo upływu 40 lat od wydania płyta dziś brzmi atrakcyjnie i, co ciekawe, wciąż nowatorsko. Muzycy Mitch And Mitch dokładnie odtworzą partytury nagranych w połowie lat 70. utworów (niestety większość z nich się nie zachowała). Kilkanaście osób na scenie: zespół, wokaliści, kwartet smyczkowy, szalejący wibrafonista…. Wypas.
Tę wyjątkową celebrację twórczości Jerzego Miliana przygotowują wspólnymi siłami Urząd Miasta Chorzowa, Muzeum w Chorzowie oraz GAD Records.
Kompozytor, aranżer, instrumentalista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach na kierunku aranżacja i kompozycja. Od 1993 roku twórca i prowadzący autorskie warsztaty edukacyjno-muzyczne dla dzieci i młodzieży. Autor opracowań muzycznych m.in. Ballady kochanków i morderców Nicka Cave’a wystawianych w Teatrze Korez oraz autor opracowania muzycznego, aranżacji i reżyserii dźwięku do spektaklu Underground w Teatrze Śląskim. W nagraniu podkładów muzycznych do Undergroundu Dariusz Wantuch zagrał na instrumentach perkusyjnych i klawiszowych. Partie gitar nagrywał znakomity gitarzysta Mikołaj Cierpka. Muzyk ma również w dorobku oprawę muzyczną spektaklu Allo! Allo! D. Crofta i J. Lloyda w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Dariusz Wantuch jest twórcą grupy wokalnej „Avocado”, powstałą w roku 2007, z którą do dzisiaj koncertuje. Foto: Tomasz Bijok
Anglista, absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego, na którym w 2013 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie językoznawstwa. W pracy naukowej zajmuje się przede wszystkim fonetyką, jest autorem licznych publikacji, w tym podręcznika wymowy angielskiej dla Polaków. Zainteresowanie przekładem artystycznym realizuje prowadząc zajęcia dydaktyczne dla studentów Uniwersytetu Śląskiego oraz dokonując własnych tłumaczeń utworów literackich, np. Conan the Buccaneer L. Sprague de Campa (Wydawnictwo P i K, Katowice, 1992) i Tom O’Bedlam R. Silverberga (Krajowa Agencja Wydawnicza, Katowice, 1994), jak również słowno-muzycznych: Pieśni kochanków i morderców – przekłady tekstów piosenek N. Cave’a do spektaklu Teatru Korez w reż. R. Talarczyka (2002) oraz Underground – przekłady tekstów piosenek N. Cave’a i T. Waitsa do spektaklu Teatru Śląskiego w reż. R. Talarczyka (2007). Foto: arch. pryw. AP.