Projektantka mody i kostiumów teatralnych. Ukończyła studia ekonomiczne, a następnie Szkołę Charakteryzacji Teatralno-Filmowej i Szkołę Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie. W 2009 otrzymała główną nagrodę mediów, wyróżnienie w kategorii premier vision i wyróżnienie od „Łódź Design 2009” w konkursie Złota Nitka.Od wielu lat bierze udział w Międzynarodowym Konkursie Kreatorów Kapeluszy we Francji i wystawie pokonkursowej.Od roku 2007 zaprojektowała kostiumy do wielu przedstawień teatralnych, w tym między innymi: Idiota, Burza, Zaćmienie, Starucha, Rewizor, W starych dekoracjach, Taksówka, Wariat i Zakonnica, Spacerowicz (reż I. Gorzkowski), Płatonow (A. Korytkowska-Mazur) i operowych: O Genowefie (reż. I. Gorzkowski), Hamlet (reż. I. Garcia), Carmina Burana (Izrael), Szekely Fono (Budapeszt, reż. M. Znaniecki).W 2011 roku otrzymała główną nagrodę za najlepszy kostium do monodramu Mozart's Sisterna festiwalu United Solo w Nowym Jorku.Dla Teatru Rozrywki zaprojektowała kostiumy do musicalu Bulwar Zachodzącego Słońca W. L. Webbera, D. Blacka i C. Hamptona.
Górnośląskie Axis Mundi.m.in. koncert zespołu LIPINY SYNDICATE
LIPINY SYNDICATE – niekomercyjny zespół muzyczny, który powstał przy DK Grota w Świętochłowicach-Lipinach. Tworzą go czterej muzycy: Tomasz Bienek – gitara, Tomasz Mucha - skrzypce elektryczne, Simon Nowakowski – bas oraz Ryszard Rajca – perkusja. Zespół preferuje urozmaiconą stylistykę i estetykę, łącząc elementy rocka, jazzu i folku. Chętnie odwołuje się do emocji i improwizacji. Zdołał już wydać debiutancką płytę. Znajdziemy na niej – poza kompozycjami własnymi – standardy duetu Lennon-McCartney oraz Krzysztofa Komedy.
Jarosław Kassner – jeden z najciekawszych śląskich malarzy intuicyjnych stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego. Zaprezentujemy kilka jego prac, ponadto koncertowi będzie towarzyszył multimedialny pokaz. Monika Kassner – regionalistka, działaczka społeczna, autorka książek dla dzieci.
Świętochłowicka dzielnica Lipiny od wielu lat nie ma dobrej opinii. W mediach często pokazywana jest jako przykład degradacji społecznej i materialnej, będącej konsekwencją likwidacji kopalń, hut i innych dużych zakładów przemysłowych. Rzadziej dostrzega się wysiłki zmierzające do rewitalizacji tego miasta i przywrócenia równowagi społeczno-ekonomicznej, czerpiącej nie tylko z tradycyjnych wartości regionalnych. Wierzymy, że uda nam się udowodnić, że także w takich miejscach możliwe jest tworzenie dzieł przynależących do tzw. wysokiej kultury.
Julia Pietrucha zasłynęła jako aktorka serialowa i filmowa.W kwietniu 2016 roku samodzielnie wydała swój debiutancki album „Parsley" zainspirowany kilkumiesięczną podróżą po Azji. Płyta zawiera 15 autorskich piosenek w balladowym klimacie pop, z elementami folku i kojącymi dźwiękami ukulele. Cały pierwszy nakład został błyskawicznie wyprzedany, a tytuł znalazł się pośród najpopularniejszych w serwisie iTunes. Sam album spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki i został scharakteryzowany jako zaskakujący i porywający. Następstwem udanego debiutu było zaproszenie na Open’er Festival, gdzie pierwszy (!!!) koncert Artystki z entuzjazmem przyjęła ponad tysięczna publiczność.W kolejnych tygodniach singiel „On My Own”, promujący płytę Parsley na stałe zagościł na Liście Przebojów Programu 3 Polskiego Radia.Akademia Muzyczna Trójki uhonorowała także Julię swoją najważniejszą coroczną statuetką – Mateuszem 2016 w kategorii Muzyka Rozrywkowa – Debiut, za "unikatową wrażliwość i udowodnienie sobie i światu, że można inaczej". Po zagraniu kilku koncertów Julia ruszyła jesienią 2016 w regularną klubową trasę koncertową, która okazała się być ogromnym sukcesem. Większość koncertów wyprzedała się błyskawicznie, a wielu miastach zespół wychodząc naprzeciw oczekiwaniom fanów występował dwa razy tego samego dnia. Do dziś, niewiele ponad pół roku po premierze Julia samodzielnie, wyłącznie za pośrednictwem swojej strony internetowej sprzedała ponad 8000 płyt, jej utwory cieszą się ogromną popularnością w serwisach cyfrowych.
Kultowa dla wielu grupa STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWO powstała w połowie lat 80. XX wieku, śpiewa piosenki z krainy łagodności i jest swoistym fenomenem. Łączy kolejne pokolenia Polaków, rozmiłowanych w poezji i poetyce gór i wędrówek, kontemplacji przyrody i harmonii. Gdziekolwiek się pojawią, przyciągają tłumy, a fani śpiewają z nimi wszystkie piosenki od pierwszej do ostatniej frazy. Ich teksty pełne emocji, wzruszają, śmieszą i skłaniają do refleksji, mają w sobie ów niepowtarzalny czar. Łagodne brzmienie muzyki dopełnia uroku koncertów STAREGO DOBREGO MAŁŻEŃSTWA.Więcej o zespole – tutaj...Foto: Koncert SDM w szczecińskiej Filharmonii. http://sdm-myszkowski.com
Zadara i jego ekipa robią przedstawienie z gitarowych brzmień, wypreparowanej z greckiej tragedii akcji i absurdalnego poczucia humoru. Gdy przyparci do muru Orestes i Elektra stają się terrorystami, przypominają nieporadnych złoczyńców z filmów braci Coen.
„Orestes” Zadary w Zachęcie. Elektra i Orestes jak terroryści z filmu braci CoenWitold Mrozek, Gazeta Wyborcza
Ten serialowo-koncertowy spektakl jest jednak całkiem serio. Przywołuje pytania, na które – za każdym razem i od nowa – można formułować kolejne odpowiedzi. W zależności od tego, w jakim czasie się ich udziela. Zadara zrobił to właśnie teraz. Mając jednocześnie świadomość, że pionierami byli jego antyczni poprzednicy: "To są wszystko pytania greckie, sformułowane w piątym wieku przed Chrystusem. Wtedy jeszcze nawet biblia hebrajska nie była ostatecznie zredagowana" – powiedział. Refren jednej z pieśni, którą wykonuje rockowy chór, brzmi: "Pieniądze, władza, sława i seks wszystko skąpane we krwi". Nieustannie.
Antyczny serial, skąpany we krwi. „Orestes",nowy spektakl Michała Zadary i grupy CentralaMaciej Kędziak, www.onet.pl
Sztuka Eurypidesa w interpretacji artystów Centrali błyszczy zjadliwym humorem. Michał Zadara i Daniel Przastek skromnymi środkami wystawili bardzo współczesne przedstawienie. Scenę dzieli na pół ogromna biała zasłona, na której pojawiają się fotografie, didaskalia, manifesty. Chór – głos kapryśnego w swoich sądach ludu – zmienił się w punkową kapelę, przemawiający z ekranu Apollo przypomina bankstera, a w brawurowym finale trio Barbara Wysocka, Bartosz Porczyk i Mariusz Kiljan z opowieści o krwawym matkobójstwie montuje pełną szalonych zwrotów akcji slapstickową komedię. Ale ogólna diagnoza jest ponura.
Tajemnica morderstwa na AkropoluMichał Centkowski, Newsweek
Sztuka sprzed 2,5 tys. lat o kryzysie demokracji, elitach stawiających prawo boskie przed stanowionym, polityce, zemście, przemocy i sądach, wystawiona w monumentalnej, stylizowanej na antyk przestrzeni, w której w 1922 r. został zastrzelony pierwszy polski prezydent Gabriel Narutowicz – oto bogaty w znaczenia kontekst nowej premiery Michała Zadary, odnoszący się wprost do problemów współczesnego świata i Polski.
Z życia i śmierci sferAneta Kyzioł, Polityka
ŚLĄSK ZBUNTOWANY
Taki tytuł nosi film dokumentalny zrealizowany przez Dariusza Zalegę. Porozmawiamy z autorem i historykami o zapomnianych wydarzeniach z różnych epok, których tłem były nierówności społeczne i konflikty na linii robotnicy (chłopi) – kapitał. Przywołany zostanie m.in. krwawy bunt sprzed prawie 150 lat, jaki miał miejsce w Królewskiej Hucie (Chorzowie).
Film powstał jako rodzaj sprzeciwu wobec narracji historycznej, eksponującej przede wszystkim konflikty narodowe. Zalega upomina się o tzw. zwykłych ludzi. Przekonuje, że to oni tworzyli „prawdziwą historię”. Czy ma rację? Zapraszamy na projekcję filmu i debatę.
OPOWIEM CI O MNIEkoncert Pawła DomagałyPaweł Domagała to jeden z najbardziej rozpoznawanych aktorów młodego pokolenia. W jego dorobku znajduje się wiele ról teatralnych, serialowych, a także filmowych. Nie każdy jednak wie, że drugą największą pasją Pawła oprócz aktorstwa jest muzyka. Pisze i wykonuje swoje piosenki od wielu lat.„Opowiem Ci o mnie” to długo oczekiwany debiutancki album Pawła Domagały. Album, według zapowiedzi, będzie bardzo intymny, osobisty, niepozbawiony jednak świeżych popowych melodii. O brzmienie i aranżacje zadbał Łukasz Borowiecki; jest on również współautorem muzyki. Teksty piosenek Pawła są bardzo osobiste, ale jednocześnie proste w przekazie – oprócz miłości aktor porusza również takie tematy jak wiara, przebaczenie, spokój wewnętrzny. Jeśli chodzi o brzmienie i charakter muzyki – wbrew temu, co można by zakładać – nie jest to piosenka aktorska. Więcej można tu odnaleźć dźwięków pokrewnych twórczości Johna Mayera, Dave Matthews Band czy Mamford and Sons.
Marta Guśniowska jest autorką kilkudziesięciu sztuk teatralnych dla starszych i młodszych dzieci, najchętniej grywanych w teatrach lalkowych. Studiowała filozofię, a pracę magisterską napisała na temat: „Tao baśni. Elementy filozofii taoistycznej w wybranych baśniach chińskich”. Porównywana jest do Jana Wilkowskiego czy Jeremiego Przybory. Jej bajki i baśnie są zaskakujące, dowcipnie pouczające, poetyckie i mądre, a do tego zwięzłe. To atrakcyjne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych utwory. W latach 2007-2009 pracowała w Białostockim Teatrze Lalek jako dramaturg, a kolejne trzy lata – w tym samym teatrze jako konsultant literacki. NAGRODY
CENTRAL PARK WESTwg Woody’ego AllenaTeatr 6.piętro z Warszawy Polska prapremiera sztuki Woody Allena Central Park West, w tłumaczeniu i inscenizacji Eugeniusza Korina. Spektakl jest kolejną po ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM częścią zaplanowanego w Teatrze 6. piętro tryptyku Miłość, Zdrada i Wybaczenie według Woody Allena.Central Park West - ulica Nowego Jorku, jeden z najbardziej pożądanych, najbardziej prestiżowych adresów do zamieszkania.Tu mają swoje apartamenty ci, którym w życiu udało się osiągnąć najwięcej. Madonna, Sting, Bono, Demi Moore, Diane Keaton, Steve Martin, Woody Allen… i bohaterowie sztuki Central Park West, państwo Riggs: Phyllis (JOANNA ŻÓŁKOWSKA), wybitna psychoanalityczka po pięćdziesiątce, kobieta władcza i błyskotliwa, oraz jej pięćdziesięciokilkuletni mąż Sam (WOJCIECH WYSOCKI), prawnik gwiazd show biznesu i obiekt westchnień wielu kobiet. To tu marzyliby zamieszkać nieco młodsi przyjaciele państwa Riggs, Carol (MAŁGORZATA FOREMNIAK), kobieta z problemami natury psychicznej, osobowościowej i seksualnej oraz jej mąż Howard (PIOTR GĄSOWSKI), pisarz powieści, których nikt nie czyta, nadwrażliwiec o psychice jeszcze bardziej skomplikowanej, niż u jego małżonki.CENTRAL PARK WEST - TO HISTORIA, KTÓREJ FINAŁU NIE PRZEWIDZI CHYBA ŻADEN Z WIDZÓW. NAJBARDZIEJ NEUROTYCZNA KOMEDIA mistrza gatunku, której współautorami śmiało mogliby być Sigmund Freud i Ingmar Bergman. Groteskowe kompendium wiedzy na temat zdrady i jej pochodnych.(Janusz Lipiński, właściciel Impresariatu Artystycznego „As/Toruń” – organizatora pokazu sztuki Central Park West) reżyseria: Eugeniusz Korinscenografia: Barbara Hanicka występują:Joanna ŻółkowskaMałgorzata ForemniakWojciech WysockiPiotr GąsowskiJulia Pietrucha / Agnieszka Sienkiewicz / Michalina Sosna czas trwania: 110 minut z 1 przerwą
Tomasz KaczorowskiLAS VILLASTeatr Nowy Proxima z Krakowa Mówiono o niej: „głos ery atomowej”. Nazywano ją „kolorowym ptakiem PRL-u”. W paryskiej Olimpii swoim głosem podobno wprawiła w drżenia kryształowe żyrandole, a na scenę w Las Vegas wjeżdżała białym jaguarem. Nikt do końca nie wie, ile w swoim życiu przygarnęła zwierząt i ilu zwierzętom uratowała życie. Violetta Villas – legenda polskiej estrady, w której prywatnym i zawodowym życiu spektakularne sukcesy nieustannie przeplatały się ze spektakularnymi klęskami. Dlaczego musiała odejść w samotności i zapomnieniu? Dlaczego w wolnej Polsce ten kolorowy ptak nie znalazł sobie nigdy miejsca, którego szukał przez całe życie? Las Villas nie jest biografią Violetty Villas. To nie reportaż z jej życia. To opowieść o niemożności pozbycia się kompleksów, o ciągłej potrzebie rozgłosu, o smutnym końcu wielkiej artystki.recenzje:Hanna Piotrowska wykonała wielką aktorską pracę, przełamując zawodowy wizerunek, [głównie była dotychczas obsadzana w rolach lżejszych] który przez lata utrwalił się wśród widzów. Bardzo wiernie i z wyczuciem ukazała postać Violetty Villas, z jej fobiami, wybuchami złości i agresji, a także z głęboką i szczerą wiarą. No i ten potężny wokal, który sprawia, że na ciele pojawiają się ciarki. Przekonująca była również Bożena Borek, która zagrała opiekunkę diwy, kobietę bezwzględną, „złą”, a jednocześnie oddaną swojej gwieździe. Na uznanie zasługuje też Jerzy Karnicki, który stworzył postać charakterystyczną i zabawną, a jednocześnie pasującą do całości. Brawa dla Łukasza Błażejewskiego za scenografię - prostą, a wprowadzającą atmosferę nierealności, snu, omamu. (Daniel Klusek w: gp24.pl) - - -Turpistyczna oprawa całości może odrzucać. Lecz nawet fani Villas powinni docenić wysiłek, jaki w rolę piosenkarki włożyła Hanna Piotrowska. Przy tego typu projektach, istnieje niebezpieczeństwo popadnięcia w parodię. Na szczęście Piotrowskiej udało się wybrnąć z trudnego zadania bez ośmieszania postaci.Villas w spektaklu Siekluckiego nie jest karykaturą idolki. Piotrowska zrywa z medialnym obrazem zdziwaczałej staruszki. Jej kreacja aktorska to wyobrażenie, jakim piosenkarka pewnie żyła do końca swoich dni. Prawdziwa bogini sceny, którą tylko chwilowo strącono do celebryckiego czyśćca. Kolorowy ptak PRL-u pozbawiony wielu piór, ale wciąż po królewsku się noszący. (Łukasz Badula w: kulturaonline.pl)tekst: Tomasz Kaczorowskireżyseria: Piotr Siekluckiaranżacja: Paweł Harańczykscenografia: Łukasz Błażejewskichoreografia: Bartosz Serowik występują:Hanna Piotrowska,Bożena Borek,Jerzy Karnicki,Janusz Marchwiński,Maciej Ferlak,Piotr Sieklucki