SŁONECZNI CHŁOPCYWybitni aktorzy – Piotr Fronczewski i Krzysztof Kowalewski – w mistrzowskich kreacjach aktorskich!Hanna Śleszyńska, Paweł Wawrzecki i in. – gościnnie w sekwencji telewizyjnej!
SŁONECZNI CHŁOPCY, sztuka znakomitego amerykańskiego dramatopisarza Neila Simona należy do tych komedii z najwyższej półki, które z humorem, ironią i wyrozumiałością opowiadają o życiu w jego małostkach, wstydach i upadkach. Od momentu powstania w 1972 r. otrzymała wiele prestiżowych nagród teatralnych, była grana na wszystkich kontynentach, parokrotnie święciła tryumfy na Broadwayu, doczekała się kilku adaptacji telewizyjnych – w jednej z nich zagrał nomen omen sam Woody Allen, a jej wersja filmowa otrzymała ponad 20 nominacji i nagród, z Oscarami i Złotymi Globami włącznie.
.
BELTAINE & GLENDALOUGH muzyka i taniecKoncert Walentynkowy Niezwykłe zderzenie irlandzkiej i bretońskiej muzyki oraz irlandzkiego tańca na żywo. Beltaine to jeden z bardziej oryginalnych zespołów polskiej sceny folkowej. Charakterystyczne brzmienie grupy jest wynikiem zderzenia różnych osobowości o skrajnie odmiennych doświadczeniach muzycznych. Główną inspiracją dla muzyków jest szeroko pojęta tradycja irlandzka i bretońska, ale muzycznie zespół zmierza po prostu przed siebie. Eksperymentuje i zaciera granice między tradycją a nowoczesnością. Od początku ogromną siłą Beltaine były żywiołowe koncerty, entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność na każdej szerokości geograficznej. Grupa koncertowała m.in. w Malezji, Meksyku, USA i Kanadzie; jest regularnie zapraszana na prestiżowe festiwale w całej Europie. Glendalough – Łączą style taneczne, szukając nowych możliwości wykorzystania tradycyjnego tańca irlandzkiego. Wykonują delikatny taniec w baletkach i widowiskowy step irlandzki, a ich wizytówką są fuzje tańca irlandzkiego z innymi stylami, takimi jak tango argentyńskie, flamenco, taniec ludowy, tribal czy jazz. Zespół występował m.in. na Sharjah Water Festival w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz Öland Celtic Irish Music Festival w Szwecji.https://www.youtube.com/watch?t=8&v=bE3Uu2w_sUQhttps://www.youtube.com/watch?v=1bj8zy352Io
18. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃTadeusz RóżewiczNA CZWORAKACHTeatr Polonia z Warszawy Polska klasyka. Tekst należący do naszego kanonu teatralnego, kiedyś grany wciąż i wszędzie, dziś zyskał nowe treści i aktualność. Różewicz najwspanialszy. Jerzy Stuhr ten utwór uczynił lata temu tematem swojej pracy magisterskiej. Dziś reżyseruje i interpretuje główną postać.Inteligent w swym poniżeniu i chwale. W obsadzie także miedzy innymi Dorota Stalińska, Wiesław Komasa. Jak mówi Jerzy Stuhr, reżyser: „Idea sztuki Różewicza zbiega się z moją sytuacją życiową, a zawsze taka zbieżność jest pociągająca twórczo, zwłaszcza jeśli stawia tę realną moją sytuację w świetle autoironii. Wielki Różewicz daje mi swą sztuką zakpić z siebie samego”.muzyka: Jerzy Satanowskireżyseria: Jerzy Stuhrscenografia i kostiumy: Elżbieta Terlikowska obsada:Anna Karczmarczyk,Dorota Stalińska,Michał Breitenwald,Wojciech Chorąży,Andrzej Glazer,Wiesław Komasa,Maciej Kosmala,Krystian Łysoń/Mateusz Kmiecik,Jerzy Stuhr Foto: Kasia Chmura-Cegiełkowska
Był człowiekiem o wielu talentach i profesjach. Reżyser telewizyjny i filmowy, malarz i grafik, eseista i publicysta. Od urodzenia związany z Siemianowicami i Górnym Śląskiem, odszedł pięć lat temu, w lutym 2011 roku. Przypomnimy, choć tylko pobieżnie, jego dorobek twórczy. Oglądniemy filmy. Skarbnik.Większość dokumentów Antoniego Halora niesie do dziś walor prawdy, połączonej z nutą sentymentu i balladową, nieraz fabularyzowaną stylistyką. Kilka z nich nagradzanych było na prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Ich dopełnieniem pozostaje twórczość eseistyczna, najchętniej łącząca się z historią i mitologią regionalną. Trwałą wartością pozostają także jego prace plastyczne, nie tylko z czasu współtworzenia katowickiej grupy „Oneiron”.
W pracowni Antoniego Halora. Hałda z kwiatem.Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: prof. Andrzej Gwóźdź – filmoznawca i kulturoznawca oraz Henryk Waniek – pisarz i malarz. Kadr z filmu Wzgórze Marsa. Foto: Antoni Halor.
Tego chyba jeszcze na Dużej Scenie „Rozrywki” nie było. Pokażemy spektakl w całości zagrany w dialekcie śląskim. Ale nie stawiamy żadnych barier etnicznych! Zapraszamy także tych, którzy tego języka dobrze nie znają, a gotowi są się na niego otworzyć. To nie będzie trudne, bo „Marika” – sztuka napisana przez Dariusza Dyrdę – odnosi się do wspólnych doświadczeń, których punktem odniesienia był wrzesień roku 1939. Przedstawienie łączy elementy komediowe z nutami tragicznymi. Ozdobione jest muzyką graną na żywo. „Marika” jest bodaj najważniejszym osiągnięciem Amatorskiego Teatru Naumionego z Ornontowic, wielokrotnie nagradzanym na różnych przeglądach i festiwalach, gorąco oklaskiwanym w wielu miejscowościach Górnego Śląska. To zespół wielopokoleniowy, nawiązujący do bogatych tradycji kulturalnych ziemi mikołowskiej i pszczyńskiej.PATRON MEDIALNY:
Swoją przygodę ze śpiewaniem rozpoczynał w kluczborskim MDK pod okiem Magdy Dureckiej. W roku 2008 jako wokalista zajął dwa pierwsze miejsca na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Macedonii (w kat. duet i zespół). Absolwent Wydziału Jazzu PWSZ w Nysie w klasie puzonu jazzowego Grzegorza Nagórskiego, wokalistyki jazzowej w klasie Danuty Sendeckiej oraz krakowskiej Akademii Muzycznej (puzon jazzowy) w klasie Andrzeja Czechowskiego. Jego działalność koncertowa w większości opiera się na współpracy z licznymi big-bandami oraz orkiestrami dętymi. Współpracował min. z orkiestrą „Zdrowy Band” jako dyrygent oraz z big-bandami: Big Roll Band oraz Big Bandem Uniwersytetu Opolskiego. Ponadto współpracuje z krakowskim zespołem „Natty Dead” (SKA/Punk). W 2016 wystąpił u boku Czesława Mozila w filmie Szkoła uwodzenia Czesława M wraz z prowadzoną przez siebie w owym czasie orkiestrą dętą „Zdrowy Band”. Nagrał z nią również soundtrack do tego filmu, który znalazł się na płycie „Szkoła uwodzenia Czesława M. – piosenki z filmu”. Jest także pedagogiem i muzykiem sesyjnym. Kilkukrotnie występował z krakowskim zespołem „Hatbreakers”, który był finalistą 4 edycji programu „X – factor”. Wspólnie z zespołem „Hatbreakers” nagrał płytę „Yeti Superstar”. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną jako nauczyciel śpiewu oraz gry na instrumentach dętych blaszanych. Wybrana dyskografia: • Big Roll Band – Groove & feeling (2012) • Hatbreakers – Yeti Superstar (2015) • Natty Dead – Kolejny raz (EP) (2016) • Czesław Mozil - Szkoła uwodzenia Czesława M. - piosenki z filmu (2016)Jako członek zespołu wokalnego Teatru Rozrywki bierze udział we wszystkich produkcjach muzycznych teatru. Śpiewa m.in. w koncercie zaduszkowym Czy ich jeszcze pamiętasz?.Otrzymuje również zadania aktorskie: – Steward w musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana, – Matthews w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Lopez w musicalu familijnym Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Herold w musicalu Pinokio. Il grande musical Saverio Marconiego,– Reżyser, Prezenter w musicalu Tootsie D. Yazbeka.Paweł Stefan jest inicjatorem, autorem scenariusza oraz wokalistą w spektaklu Szkoła bluesa, który powstał w ramach Sceny Inicjatyw Artystycznych PO GODZINACH (czerwiec 2018).
Imię to francuska sztuka, której ekranizacja ściągnęła do kin rekordową liczbę widzów. Nakręcony w 2013 roku film otrzymał dwa Cezary oraz trzy nominacje (w tym za najlepszy scenariusz adaptowany). Dobrze napisane, dowcipne dialogi i wyraziste postaci, to komediowe atuty Imienia, porównywanego często do Boga mordu (w filmowej wersji Rzeź Romana Polańskiego). I podobnie, jak sztuka Jasminy Rezy, Imię nie jest komedią pozbawioną refleksji, a śmiech bywa tutaj gorzki. Akcja rozgrywa się w ciągu jednego wieczoru, podczas kolacji wyprawianej przez profesora literatury Pierre'a (Szymon Bobrowski) i jego żonę Elisabeth (Edyta Olszówka) w ich paryskim mieszkaniu. Zaproszeni goście, to przyjaciel domu, puzonista – Claude (Marcin Hycnar), brat Elisabeth, błyskotliwy przedsiębiorca – Vincent (Wojciech Malajkat) oraz jego dużo młodsza, ciężarna partnerka Anna (Dorota Krempa). W tym gronie przebieg spotkania wydawał się doskonale przewidywalny. Jednak tym razem typowe, drobne sprzeczki przerodzą się w prawdziwą bitwę. A całe zamieszanie wywoła niewinne z pozoru pytanie: Czy macie już jakiś pomysł na imię? Czy można chłopcu dać na imię Adolf? Po tym wszystkim, co Hitler zrobił Francji i Europie? Pierre (Szymon Bobrowski) nie może sobie tego wyobrazić i wdaje się w spór ze szwagrem Vincentem (Wojciech Malajkat). Z czasem do zwady dołączają przyjaciel domu (Marcin Hycnar), żona Pierre'a (Edyta Olszówka) i spodziewająca się dziecka Anna (Dorota Krempa). Kłótnia się nakręca, nawet kiedy się okaże, że pomysł był tylko żartem na pobudzenie krążenia. Raz naruszone tamy wstrzymujące tajone urazy i fobie pękają. Krok po kroku rodzinny obiad zmienia się w rodzinne piekło. Coś nam to przypomina i tak ma być. Autorzy dobrze jednak wiedzą, jak wybrnąć z nieprzyjemnej sytuacji, i na koniec wszystko wraca do normy, a może nawet atmosfera - po oczyszczającej burzy - się poprawia. Spektakl Grzegorza Chrapkiewicza sprawnie przedstawia spiralę rodzinnych nieporozumień, wplatając w akcję sekwencje zabawne, ale i dające do myślenia. A że sztuka grana jest na wyrównanym poziomie, można jej wróżyć dobre przyjęcie u polskiej publiczności.(Tomasz Miłkowski, Przegląd)spektakl powstały na podstawie sztuki Le Prénom autorstwa Matthieu Delaporte i Alexandre de la Patelliereprzekład: Barbara Grzegorzewskareżyseria: Grzegorz Chrapkiewiczscenografia: Wojciech Stefaniakkostiumy: Justyna WoźniakObsada: Wojciech Malajkat, Edyta Olszówka, Szymon Bobrowski, Marcin Hycnar, Dorota Krępa
Historię Ślązaków, którzy w połowie XIX wieku wyjechali z Płużnicy do Teksasu i założyli tam miejscowość Panna Maria, już kiedyś opowiedzieliśmy. Podobnych wyjazdów było jednak więcej. Dotąd właściwie nic nie wiedzieliśmy o fali emigracyjnej, która ruszyła do Minnesoty. Tę fascynującą historię przybliży nam red. Marcin Zasada, publicysta „Dziennika Zachodniego”, który dotarł do nieznanych materiałów i zdjęć.Świętkowie, Bienkowie, Czechowie, Gaidowie, Kuklokowie, Polokowie, Sobiechowie, Tomallowie, Wieczorkowie i inni dotarli do Ameryki w późnych latach 60. Przybywali najczęściej spod Opola - z Fałkowic (niem. Falkowitz), Starych Siołkowic (Alt Schalkowitz), Dobrzenia Wielkiego (Gros Dobern), Krogulnej (Krogullno-Gründorf), Domaradza (Dammratsch), Bąkowic (Bankwitz), spod Strzelec Opolskich i Raciborza. Niektórzy – mimo ciężkich warunków adaptacyjnych – zrobili w Minnesocie zadziwiające kariery.Dopełnieniem wieczoru będzie blues. To nie powinno dziwić, bo przecież w Ameryce ten gatunek muzyki się narodził. Czasami zaś mówi się, że w naszym kraju to właśnie Górny Śląsk jest najżyźniejszym „zagłębiem bluesowym”. Przekonamy się o tym słuchając Marka „Makarona” Motykę, śpiewającego swe kompozycje w śląskim dialekcie.PATRON MEDIALNY:
PROT I FILIPTeatr OdSkocznia
Prot i Filip – pomocnicy świętego Mikołaja, to kolejne spotkanie z wesołymi przyjaciółmi. Tym razem spotkają się ze sobą w dniu Wigilii, przygotowując się na przyjście Mikołaja.Prot upiekł świąteczny piernik, Filip ubiera choinkę i śpiewa kolędy, rozmawiają o wymarzonych prezentach… Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w magicznej zimowej atmosferze oczekiwać na przyjście upragnionego gościa. Jednak nagle orientują się, że zapomnieli napisać do niego list! Ten „mały” szczegół rozpęta istną lawinę zabawnych wydarzeń i zaskakujących spotkań. Jak to możliwe, że w tak małym mieszkanku zmieści się Czerwononosy Renifer Rudolf? Czy rzeczywiście w Wigilię zwierzęta mówią ludzkim głosem? Czemu opłatek jest tak cienki? Dlaczego Jezuskowi w żłobku nie było zimno?Na te i inne pytania, odpowiemy Wam podczas spektaklu Prot i Filip – pomocnicy świętego Mikołaja! Dużym walorem naszego spektaklu jest czynny udział dzieci w przedstawieniu. Wraz z głównymi bohaterami ubierają choinkę, pomagają w śpiewaniu kolęd i świątecznych piosenek. Spektakl – poprzez różne formy teatralne, takie jak żywy aktor, teatr cieni, lalka – w lekki i przystępny sposób przybliża dzieciom tradycję świąt Bożego Narodzenia.Występują: Sebastian Skoczeń, Tomasz Korczyk/Piotr Makarski – Teatr OdSkoczniascenariusz: Aleksandra Utracka-Skoczeńmuzyka: Maria Holkareżyseria: Sebastian Skoczeń i Tomasz Korczyk